|
Post by Elle on Jan 19, 2020 17:23:58 GMT 2
Blazen päiväkirja
rbsh, ori mustanvoikko, 164cm koulutetaan
ei oteta vuokraajaa
|
|
|
Post by Elle on Jan 19, 2020 17:48:14 GMT 2
Blazen uusi alku
11.01.2020 Olin eilen saapunut tuttuni luokse valmentautumaan ratsastusjousiammunnassa muutamaksi päiväksi. Nora ja Erik olivat jääneet pyörittämään Newerraa siksi aikaa kun olen poissa, joten tiedän hevosteni olevan hyvissä käsissä. Tuttuni päätti aamun valmennustemme jälkeen raahata minut mukanaan hevoshuutokauppaan. Huutokaupat ovat minulle vieraampi ympäristö, enkä oikein tiennyt mitä ajatella, mutta yritin lähteä mukaan avoimin mielin. Saapuessani paikalle, tiesin etten pitänyt tästä. Hevosia ei esitetty kovinkaan kaunein ottein ja näytti siltä, että tänään oli esillä ne kaikkein surullisimman näköiset yksilöt. Katselin muutaman hevosta, kunnes eteeni osui rääpälemäinen mustanvoikko ori, jonka kylkiluut paistoivat läpi kulahtaneen karvan. Se esiteltiin seitsemän vuoden ikäiseksi ja huutokaupan juontaja kertoi kovaäänisesti, kuinka ori on niin upeasta suvusta. Orin ilme oli kuitenkin synkkä, se näytti siltä, kuin olisi halunnut piiloutua kaukaisimpaan nurkkaan ja jäädä sinne. Jokin tumman hevosen olemuksessa kuitenkin herätti erityisesti huomioni ja tiesin heti, että pystyisin tarjoamaan sille rakastavan kodin. Lähdin tarjoamaan tummasta orista ja ennenkuin ehdin edes tajuta, olin ostanut itselleni uuden hevosen. Siitä alkoikin pikaiset järjestelyt, joilla saisin hevosen kuljetettua kotiin Newerraan.
18.01.2020 ilta Siinä se nyt seisoi, mustanvoikko rääpäle, uusin ostokseni. Kuljetusyhtiö, jonka olin orille valinnut, oli tehnyt todella hyvää työtä. Kuski oli päivittänyt minulle tumman orin kuulumisia pitkän matkan aikana ja ori oli saapunut minulle vahingoittumattomana. Kuski oli joutunut kuitenkin jo jatkamaan matkaa, joten enää jäljellä oli vain minä, Blažennyi, ja säkkipimeä suomalainen talvi-ilta. Talutin väsyneen oloisen orin suoraan talliin omaan karsinaansa, jossa oli annos heinää odottamassa. Jätin sulkeutuneen orin omaan rauhaansa ja poistuin tallista, josta kuului vain hevosten tyytyväinen rouskutus niiden nauttiessa iltaheinistään.
19.01.2020 aamu Saapuessani aamulla ruokkimaan päätallin hevosia, kuului ympäriltäni tuttua hörinää. Yksi hevonen kuitenkin oli hiljaa, eilen illalla saapunut ori nökötti hiljaa nurkassaan ja se roikotti päätään apeana. Aloin tuttuun tapaani ruokkimaan hevosia ja heitin Blažennyille heinää. En rehellisesti sanottuna tiedä, paljonko se on syönyt viime aikoina, joten aloitan heinänkin antamisen hieman varovaisesti. Ori odottaa täysin paikallaan, kunnes olen jatkanut seuraavalle karsinalle, jonka jälkeen se siirtyy hitaasti syömään. Jatkoin normaalisti arkirutiinejani ja annoin uudelle tulokkaalle aikaa tottua ympäristöön.
Hevosia tarhatessani kaivoin kaapista yhden Dessan ylimääräisen loimen. Se oli hieman iso Blažennyille, mutta sai luvan kelvata siihen saakka, että ehdin orille omat varusteet hankkia. Lainariimu löytyi Anskun kaapista orin siroon päähän. Blaze suhtautui minuun kuin ilmaan. Sain rauhassa pukea sen ja taluttaa tyhjään tarhaan. Tarhassakin ori jäi vain seisoskelemaan ensin aloilleen. Se on sulkeutunut todella paksun kuoren taakse, enkä rehellisesti sanottuna tiedä, kuinka saan sen luottamaan itseeni, mutta on minulla ennenkin haastavia tapauksia ollut. Nyt alkuun annan orille vain aikaa ja alamme ehkä viikon päästä lisäämään arkiohjelmaan pieniä maastakäsittelyhetkiä. Blaze saa nyt alkuun tarhata yksin, mutta voi olla että kiva kaveri voisi auttaakin sitä tulemaan ulos kuorestaan. Ori on nyt kuitenkin saanut uuden mahdollisuuden elämään ja rakastavaan kotiin. Uskon että ajan kanssa Blazesta tulee todella upea ja utelias kaveri, kunhan en kiirehdi liikaa sen kanssa.
|
|
|
Post by Elle on Jan 26, 2020 18:22:35 GMT 2
26.01.2020 Blaze kotiutuuBlaze on asunut Newerrassa nyt viikon verran ja tänään se siirtyi asumaan latotalliin. Ensin olin ajatellut, että päätalli on orille sopiva paikka, mutta jotenkin tuntui, että herkkä ja sulkeutunut mustanvoikko sopisi paremmin latotalliin pienempään porukkaan. Blaze sai latotallista itselleen karsinan ja olin jakanut Haaveen ja Fiercen tarhanpuolikkaasta sille oman lohkon, josta se saisi ihmetellä uusia kavereitaan. Blazen ensimmäinen viikko oli kulunut arkirytmiin ja uuteen ympäristöön tutustuessa. Kerran olin käynyt karsinassa harjailemassa sitä ja olin leikannut orin takkuuntuneen harjan lyhyemmäksi. Muuten ori oli saanut vain olla. Se ei ollut vielä osoittanut kovinkaan paljon mielenkiintoa minua kohti, mutta muut hevoset olivat selvästi sen mielestä hieman kiinnostavia. Hain lopulta Blazen sen tarhasta ja lähdimme suuntaamaan latotallia kohti. Latotalli on uusin tallirakennus ja se sijaitsee pellon reunassa tien toisella puolella. Blaze seurasi minua tallille rauhassa ja latotallin oriporukka ottikin uuden tulokkaan äänekkäästi vastaan. Tarkkailin kokoajan Blazen reaktioita ja sitä selvästi alkoi kiinnostaa uudet kaverit. Vein orin suoraan sen omaan tarhalohkoon ja otin orilta riimun pois. Se oli antanut minulle joka päivä ongelmitta kiinni, joten Blaze sai tarhata ilman riimua. Jäin aidan reunalle katselemaan mustanvoikon touhuja. Se haisteli hetken viime yönä tarhaan satanutta lumikerrosta ja asettui sitten tutkimaan heinäkasaansa. Jonkin aikaa kului ihan rauhallisesti, mutta yhtäkkiä Fierce ja Haave keksivät viereisessä tarhassa jonkin leikin ja Blazessa selvästi kuohahti jokin alkukantainen reaktio, mitä en ollut siltä vielä huomannut. Ori pyrähti laukalle ja laukkasi pienen ympyrän, ennenkuin asettui kaula kaarellaan ihmettelemään naapuritarhan nuorison leikkejä. Seisoin aivan hiljaa ja katselin mustanvoikkoa, jonka silmissä vilahti ensimmäisen kerran tapaamisemme jälkeen elämänhalua ja uteliaisuutta. Hetkessä tilanne oli ohitse ja Blaze palasi kuoreensa. Se vetäytyi takaisin mutustamaan heiniään ja koko latotallin edusta rauhoittui. Minä kuitenkin hymyilin leveämmin kuin vähään aikaan. Tallin uusimmasta tulokkaasta löytyy kuin löytyykin ruutia, kunhan sen vain saa kaivettua sieltä esiin. Edessä olisi paljon töitä, mutta uskon entistä vahvemmin siihen, että Blazesta kuoriutuu vielä todella upea persoona.
|
|
|
Post by Elle on Feb 3, 2020 16:27:23 GMT 2
03.02.2020 Työskentely aloitetaan pikkuhiljaa
"Ei kannata liikaa ruveta riehumaan, vaikka nyt onkin kavereita", naurahdin mustanvoikolle orille puhdistaessani sen polveen tullutta pientä naarmua. Blaze oli päässyt eilen samaan tarhaan Haaveen ja Fiercen kanssa ja se tuntui piristyneen nuorukaisten seurasta ja olin jonkin verran osallistunut kavereiden leikkeihin. Blaze ei selvästi ollut tottunut irrottelemaan, sillä parin pukin jälkeen se oli hieman kompuroinut. Vauriot näyttivät onneksi olevan vain pintapuolisia, joten niistä en jaksa murehtia liikoja. Huomaan orin tarkkailevan minua ja kohottaudun koko pituuteeni. "Saat sä tulla moikkaamaan jos haluat", naurahdan ja tarjoan kättäni Blazen suuntaan. Se katsoo minuun hetken arvioiden, jonka jälkeen se varovaisesti haistaa kättäni ja etenee vähitellen hamuamaan takkini hihaa. Kehun oria ja hymyillen taputan sen kaulaa.
Nyt kun olen pari viikkoa seuraillut Balzea ja sen käyttäytymistä, olen tullut siihen tulokseen, että se ei pelkää ihmistä. Se on jo hyvä lähtökohta, sillä olen monien oikeasti pelokkaidenkin hevosten kanssa työskennellyt. Blazen kohdalla enemmän ongelmana on se, että siihen ei saa lainkaan kontaktia ja se vain vetäytyy omaan kuoreensa. Tavoitteenani onkin näin alkuun saada oria ulos kuorestaan ja suhtautumaan uteliaammin ympäristöönsä. Terveydellisesti olemme parissa viikossa edenneet paljon, sillä Blazella on todella hyvä ruokahalu. Hieman turhankin hyvä, sillä heinäaikaan se heittäytyy hieman kiukkuiseksikin, mutta työstämme asiaa. Onhan se ymmärrettävää, kun entisessä kodissa orin terveyttä oli laiminlyöty. Nyt kun ori saa säännöllisesti heinää, se on alkanut myös pitää huolen siitä, ettei sen heiniä viedä pois.
Harjasin vielä Blazen puhtaaksi, jonka jälkeen heitin sille punaisen fleeceloimen niskaan. En ole ostanut Blazelle vielä muuta, kuin kyseisen loimen ja orin päässä killuvan riimun. Muita varusteita alan ostella siinä vaiheessa, kun Blaze on saanut vielä itselleen enemmän massaa. Toistaiseksi muuten pärjätään lainavermeillä.
Lähdimme suuntaamaan latotallilta kentälle, joka oli tyhjillään. Kenttää peitti pieni lumipeite, mikä teki ympärillemme kauniin talvisen maiseman. Aurinko paistoi ja keli oli todellakin täydellinen. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun toin uuden orini kentälle. Tähän asti se oli saanut keskittyä vain tutustumaan uuteen kotiinsa ja kavereihinsa, jonka lisäksi olin sitä silloin tällöin käynyt harjailemassa. Tänään ajatuksenani olisi hieman innostaa oria liikkumaan kanssani. Blazella oli päässään riimu, johon olin kiinnittänyt varmuudeksi juoksutusliinan. Itse olin ottanut vähän nameja taskuuni ja aloitimme ensin ihan vain ottamalla pysähdyksiä. Blaze pysähtyi aina pienellä viiveellä, mutta se ei tässä kohtaa haittaa, kunhan pysähtyy. Teimme vähän suunnanmuutoksia ja lähdin testailemaan, miten ori väistää painetta. Se reagoi kaikkeen hieman hitaasti, joten kokeilin vaatia hieman enemmän. Heilautin juoksutusliinan päätä kohti sen takaosaa ja heti kun ori otti nopeamman askeleen, palkkasin sitä. Kun Blaze tajusi saavansa ruokaa, se alkoi selvästi vähän heräilemään ja tarkkaili minua uteliaammin.
Hetken käyntityöskentelyn jälkeen lähdimme ottamaan ravipätkiä yhdessä. Ensin Blaze oli kovin ihmeissään, mutta tajusi pian lähteä ravaamaan vierelläni. Se oli selvästi kovin hämillään tilanteesta, raukka ei varmaan ole tottunut siihen, että ihminen työskentelee sen kanssa. Olen selvittänyt orin entisestä omistajasta tietoa sen verran, että mies oli menettänyt kaiken ja eläimet olivat vähitellen jääneet heitteille. Ilmeisesti kaikki muut eläimet tilalta oli lopetettu, mutta Blazen mies oli halunnut myydä, jotta ori saisi jatkaa elämäänsä. Ymmärrykseni mukaan mustanvoikko oli ollut ainakin tavallaan miehelle rakas, mutta se ei ole elämässään kovinkaan paljon muuta tehnyt, kun vain seissyt.
Ehkä 20 minuutin jälkeen olin todella tyytyväinen oriini. En tahtonut ensimmäisellä kerralla vaatia siltä liikoja ja olin saavuttanut tavoitteeni, Blaze oli alkanut vähän heräilemään ja reagoimaan minuun paremmin. Palasimme latotallille ja kävimme vain karsinassa vaihtamassa ulkoloimen niskaan, jonka jälkeen Blaze pääsi takaisin kavereidensa luokse. Se alkoi tarhassa jo näyttää ihan hevoselta, se tarkkaili kavereidensa touhuja ja osasi selvästi ainakin jonkinverran laumakäyttäytymistä. Onneksi Pomo-Fierce on pistänyt tulokkaan kuriin ja näyttää selvästi uudelle, miten tässä pihassa käyttäydytään. Itse suuntasin nopeasti talolleni syömään, jonka jälkeen olisi aika ottaa Dessa treeniin.
|
|
|
Post by Elle on May 13, 2020 15:39:25 GMT 2
13.05.2020 Blaze kehittyyBlaze on asunut Newerrassa nyt viisi kuukautta ja orin edistyminen on ollut huikeaa. Ensimmäiset kolmisen viikkoa ori sai vain kotiutua, jonka jälkeen aloitimme maastakäsin työskentelyn. Sitä jatkettiin pitkään ja huhtikuun loppupuolella vihdoin nousin ensimmäistä kertaa orin selkään. Blaze on tietojeni mukaan tottunut ratsastajan painoon jo ennen, mutta paljon muuta sen kanssa ei ole tehty. Blaze on alusta asti suhtautunut ratsastustouhuihin todella positiivisesti ja olen käyttänyt sillä ahkerasti namipalkkaa, joka on tuntunut toimivan sen kohdalla todella hyvin. Tällä hetkellä orin viikko-ohjelmaan kuuluu maastakäsittelyä ja pari ratsastusta viikossa. Ratsastaja selässä se osaa mennä nyt kaikki askellajit ja alamme pikkuhiljaa treenata koulukiemuroita. Jousen kanssa olen ampunut jo Blazen vieressä maasta ja selästä käsin orin seistessä paikallaan. Eiköhän kesällä päästä jo jousiampumistakin harrastamaan!
--------- Ilma oli todella aurinkoinen, mutta järveltä tuuli kylmästi. Kentän taaempaa pitkää sivua reunustavat hopeapajut ovat puhjenneet ihan yhtäkkiä lehtiinsä ja maisema on muutenkin kovin kesäinen. Blaze kävelee kenttää ympäri korvat rennosti lerpattaen. Ori on saanut todella paljon massaa, nyt kun se on päässyt säännöllisesti liikkumaan. Jouduin itseasiassa juuri vähentämään sen ruoka-annosta, ettei koipeliini pääse vain liikaa lihomaan. Teimme Blazen kanssa todella leppoisan ratsastuksen, olen keskittynyt työstämään sitä selästä käsin pitkässä muodossa ja ori onkin hyvin oppinut kantamaan itse omaa kroppaansa ja on todella kevyt ratsastaa. Blaze on myös löytänyt todella hyvin yleistä elämäniloa, se piristyy piristymistään ja muuttuu kokoajan uteliaammaksi. Pysäytän orin lopulta portin vierelle ja laskeudun ratsailta. Taputan tyytyväisenä mustanvoikon kaulaa ja lähden taluttamaan oria tien toiselle puolelle latotalliin. Saavuttuamme latotalliin, huomaan Valerien Viklun karsinassa. Tervehdin tätä ystävällisesti. "Mites teillä sujui?" tämä kysyy kohteliaasti karsinan ovelta. "Todella hyvin, Blaze kehittyy todella vauhdilla", naurahdan ja otan orilta lampaankarvasatulan pois. "Mites teillä Viklun kanssa on sujunut, ei ollakkaan ehditty nähdä mun reissun jälkeen", kysyn Valerielta. Olin viikonloppureissulla Latviassa, jonka aikana kävin Zenissä Alta escuela-perehdytystunnilla, joka oli todella antoisa. "Meillä on sujunut ihan kivasti. Riiviöhän se on, mutta ihana riiviö", nainen naurahti. "Tiedän tunteen. Nuo mun oldenburg-nuoret, ne Dessan jälkeläiset, on kanssa aikamoisia pässejä välillä. Mutta jos tykkää haasteesta, niin mikäs siinä", hymähdän. Päästän varusteista riisutun Blazen vapaaksi tarhaan Fiercen luokse. Jutustelemme vielä hetken Valerien kanssa niitä ja näitä, jonka jälkeen lähden suunnistamaan päätallin puolelle. Vielä olisi edessä Dessan koulutreenit ja Prinssin läpiratsastus.
|
|