|
Post by Matilda on Oct 22, 2017 18:33:53 GMT 2
Laurin estevalmennus 11.11.2017 Newerralaisille tuttu Lauri Merikanto saapuu pikavisiitille marraskuussa, ottaen pari esteryhmää tiukkaan syyniinsä. Tarkoituksena paneutua tekniikkaan, kuten lähestymisiin ja laukan säätelyyn. Mukaan mahtuu tallilaisista ensimmäiset kuusi ratsukkoa, jotka jaetaan tason mukaan kahteen ryhmään. Ilmoittaudu alle kertomalla ratsusi ja yhteisen rataestetasonne. Valmennus maksetaan vastaamalla kysymyksiin, eli helppo suoritustapa luvassa Ryhmä 1 klo 11-12Inna - Pusu (60-70cm) Ventla - Nekku (80cm) Elle - Dessa (60-70cm) Alkukäyntien jälkeen kevyttä ravia niin, että molempiin päätyihin tulee voltti. Toisessa päädyssä voltilla puomiviuhka, toisella kavaletti (keltainen). "Inna, Pusulla hyvä ravi siinä! Ulko-ohja kunnolla käteen voltilla!""Ventla, Nekkua vähän paremmin hereille, tai saat tulla itse nostamaan kavaletin sokeripaloille aina kun se jyrää sen..""Elle, tee paljon puolipidätteitä ja kevennä lähellä satulaa, se on aika kiireinen." Laukkaverryttelyä molempiin suuntiin niin, että pitkät sivut laukkaa eteen, päädyissä kootumpana. Toiseen päätyyn laukkavoltti jolla kavaletin yli. "Nekku on laukassa selvästi parempi, hyvä. Taivuta voltilla sisäpohkeen ympäri ja pidä ulko-ohja kädessä, ettei kaula taivu linkkuun." "Elle, pidä tuo laukka! Voisit koota sitä pykälän lyhyemmäksi, nyt ollaan estevalmennuksessa." "Inna pois kärppäkyyrystä! Pusu voisi laukata vähän energisemmin."Välikäynnit, jonka jälkeen ristikkosarja (punaiset) lävistäjällä laukassa molempiin suuntiin. Väliin yksi laukka, saa sujua reilusti eteen. "Hyvä Ventla, se oli sujuvaa!" "Elle, ota se kiinni ennen sarjan a-osaa, esteiden välissä on vähän myöhäistä jarrutella noin paljoa." "Inna, anna sujua! Se mahtuu kyllä."
Välikäynnit, jonka jälkeen vasemmasta kierroksesta tasaokseria, aloituskorkeus 60cm. Apuna ponnistuspaikan löytämiseksi puomi. Okseria nostetaan jokaisen tason ja sujumisen mukaan. "Ventla, suorista Nekku huolellisemmin linjalle. Muuten ok, älä lähde sukeltamaan!" "Elle, sinä taas saisit myödätä vähän reilummin kädellä, kun kyseessä on pituuseste." "Inna, siinä oli fiksu korjaus ennen okseria! Jos et olisi ratsastanut eteen, se olisi tullut ihan pohjaan ja luultavasti pudottanut."
Loppuverryttelyt kevyessä ravissa eteen-alas. Käynnissä vapaat ohjat. Ryhmä 2 klo 12:30-13:30Veeti - Haukka (80cm) Ventla - Bea (90-100cm) Melli - Karkki (70-80cm) Alkuverryttelyt käynnissä ja kevyessä ravissa siirtymisiä tehden. Myös hetki laukkaa uralla, sitten lämmittelytehtävänä kaareva linja päädyssä (violetit) molempiin suuntiin. Molemmat pystyjä, korkeus vajaa 60cm. Tulkaa ensin vasemmalta, ensimmäiselle esteelle ravilähestyminen. Muistakaa hyödyntää kaikki tila! "Veeti, Haukka ei tainnut vielä ihan herätä.. Tule pystylle reippaassa ravissa ja ota laukkaa toisen esteen jälkeen reilusti eteen." "Ventla, malttia! Bea ei saa nostaa laukkaa ennen ensimmäistä pystyä." "Melli, muista katse! Ratsasta ensimmäiseltä pystyltä päätyyn uralle asti, että saat tuotua Karkin keskelle toistakin pystyä."
Välikäynnit, sen jälkeen päädystä puomi-kavalettilinjalle (siniset puomeja, punaiset pystyjä), kaksi laukkaa ja tasaokserin yli. Tullaan linjalle ravissa, okserille luonnollisesti laukassa. Okseria nostetaan ratsukon tason ja sujumisen mukaan. "Ventla, katse kohti päätyä! Väli viimeiseltä puomilta okserille oli sujuva, hyvä." "Melli, ota vaikka harjasta tukea, että myötäys säilyy." "Haukkakin alkaa jo olla hereillä! Ota Veeti pidäte viimeisen puomin jälkeen, ettei se valahda liian pitkäksi."
Välikäynnit ja pituushalkaisijan tehtävä toisin päin: laukassa päädystä okserille, kaksi laukkaa ja puomi-kavalettilinja laukassa. Hevoset kiinni heti okserin jälkeen, tai ne eivät mahdu puomien ja kavalettien väleihin. "Melli, se oli sujuva! Karkki tuli hyvin kiinni okserin jälkeen ja olit hyvin mukana hypyssä.""Ventla, siinä oli tasapainoinen hyppy! Ota rohkeammin kiinni okserin jälkeen, ettei väliin tule puolikasta askelta.""Veetiltä loistava pelastus! Haukka meinasi jäädä pitkäksi okserin jälkeen, mutta otit nopeasti kiinni. Myös lähestyminen okserille oli nappisuoritus."Loppuravit eteen-alas, loppukäynnit vapain ohjin. Molemmat ryhmät maksavat valmennuksen vastaamalla lyhyesti kysymyksiin tai perinteisellä tarinalla/piirroksella! 1. Miltä ratsu tuntui alkuverryttelyssä? Normaalia paremmalta, energisemmältä vai ihan kauhealta? 2. Mikä tehtävä tuntui tänään helpoimmalta? Mikä oli koko valmennuksen paras suoritus? 3. Mikä tehtävä tuotti eniten päänvaivaa, kolisivatko puomit? 4. Mitä ajatuksia pyöri päässäsi loppukäynneissä? 5. Sopiko Laurin opetustyyli sinulle? Haluaisitko miehen valmennukseen uudestaankin?
|
|
Inna
uutukainen
|
Post by Inna on Oct 22, 2017 18:39:58 GMT 2
Pusulla messiin! Taso sen 60-70cm
|
|
Melli
tuttu kasvo
Tinja & Karkki ♥
|
Post by Melli on Oct 22, 2017 21:15:59 GMT 2
Karkilla mukaan, taso varmaankin 70-80🤔
|
|
|
Post by Nora on Oct 22, 2017 23:58:00 GMT 2
Vääräl hahmol kirjautuneena, mut Elle mukaan Dessalla! Dessa ei mikään estehevonen ja vauhtia on helposti liikaa, mutta tasona semmonen 60-70cm on ihan sopiva.
|
|
|
Post by Ventla on Nov 6, 2017 16:28:00 GMT 2
Ventla tulis molemmilla otuksillaan, Bealla (90-100cm) ja Nekulla (max. 80cm) . Veetin voisin heittää mukaan kans vielä Indyllä, mutta joku ihan kavaletti/pikkupysty (varmaan max 50cm?) olisi kiva!
|
|
|
Post by Matilda on Nov 6, 2017 16:48:15 GMT 2
Ventla täyttäköön valmennuksen nelijalkaisillaan! Veeti on tuolla jo Haukalla, riittääkö se?
|
|
|
Post by Matilda on Nov 14, 2017 16:47:00 GMT 2
Pohjat tulleet!
|
|
|
Post by Elle on Nov 15, 2017 10:58:22 GMT 2
1. Miltä ratsu tuntui alkuverryttelyssä? Normaalia paremmalta, energisemmältä vai ihan kauhealta? Dessa ei suoraan sanottuna tuntunut olevan kotonaan esteiden keskellä. Se kävi todella kuumana ja tuntui että olisi valmis lähtemään lentoon hetkenä minä hyvänsä. Estesatulassa istuminen oli itselleni pitkästä aikaa taas hieman kummallista, mutta kyllä me verkassa saatiin ihan hyviäkin pätkiä.
2. Mikä tehtävä tuntui tänään helpoimmalta? Mikä oli koko valmennuksen paras suoritus? Päivän onnistunein tehtävä oli loppupeleissä viimeinen tehtävä, eli taso-okseri. Dessakin alkoi ottaa touhun hieman enemmän tosissaan kun este oli edes hieman isompi. Punainen paholainen hyppi oikein mallikelpoisesti ja eteenkin viimeinen hyppy, jossa kuskikin tsemppasi kunnolla, oli ihan uskottavankin näköistä esteratsastusta!
3. Mikä tehtävä tuotti eniten päänvaivaa, kolisivatko puomit? Eniten haasteita tuotti ristikkosarja, jonne Dessan kanssa rymisteltiin aivan liian kovaa. Jarrut eivät oikein pelittäneet ja Dessa ei ollut huomaavinaan matalia ristikoita, vaan holtittomasti meni miten sattuu. Saatiin sekin tehtävä lopuksi onnistumaan ainakin siedettävästi, jollei ihan hyvin sentään.
4. Mitä ajatuksia pyöri päässäsi loppukäynneissä? "Ei Dessasta kyllä estehevosta tule" "Esteitten hyppääminen tällä tammalla vaatii kyllä hyvät hermot" "Kai sitä kerran viikossa voisi yrittää vaikka kavaletteja mennä, niin joskus voitaisiin rataakin hypätä ihan uskottavasti"
5. Sopiko Laurin opetustyyli sinulle? Haluaisitko miehen valmennukseen uudestaankin? Todella nirsona oppilaana Laurin opetustyyli vaatii vielä hieman sulateltavaa, mutta kohtalaisen lupaavalta opetus vaikutti. Varmasti tultaisiin uudelleenkin joskus kokeilemaan!
|
|
|
Post by Ventla on Nov 15, 2017 13:45:32 GMT 2
N E K K U1. Miltä ratsu tuntui alkuverryttelyssä? Normaalia paremmalta, energisemmältä vai ihan kauhealta? - "Nekku tuntui heti alkuun hitaalta, enkä saanut sitä kunnolla pohkeiden väliin tai muutenkaan hereille. Ruuna tuntui mutkittelevan hullun lailla ja kulkevan jatkuvasti aivan vinossa, eikä mulla oikein ollut työkaluja sen korjaamiseen paremmaksi. Nekku oli todella raskas ratsastaa, ja jäikin helposti hyvin etupainoiseksi, jolloin itse lähdin kippaamaan hieman eteenpäin."
2. Mikä tehtävä tuntui tänään helpoimmalta? Mikä oli koko valmennuksen paras suoritus?
- "Homma alkoi rullaamaan kunnolla oikeastaan vasta sitten, kun alettiin tulemaan sarjaa. Nekku alkoi lämpenemään sopivasti, mutta pysyi kuitenkin käsissä eikä mun tarvinnut panikoidakkaan ylimääräistä, vaikkakin musta tuntui etten oikein pysynyt ruunan liikkeissä mukana."
3. Mikä tehtävä tuotti eniten päänvaivaa, kolisivatko puomit?
- "Alkuverryttely aiheutti paljon pulmia, sillä lähes joka yrityksellä kaadoimme kavaletin kumoon ja puomitkin tuli järjesteltyä uudestaan muutamaan otteeseen. Silti, sanoisin että eniten ongelmia kuitenkin tuotti viimeinen tehtävä, jossa hyppäsimme okseria. Nekku alkoi käymään jo todella kuumana, ja mun harvat työkalut hukkuivat lähes kokonaan. Saatiin kuitenkin korjattua loppua kohden ja päästiinkin hyppäämään okseri kahdeksankymmenen senttimetrin korkeudella - nytpähän ainakin tiedän mitä tarkoitetaan, kun joku hehkuttaa hevosen hyppäävän ratsastajan ulos satulasta." 4. Mitä ajatuksia pyöri päässäsi loppukäynneissä?
- "Varsinainen valmennusosio meni ihan hyvin, ainakin noin ensimmäiseksi kunnolliseksi hyppykerraksi, mutta paljon meillä on kuitenkin tsempattavaa." 5. Sopiko Laurin opetustyyli sinulle? Haluaisitko miehen valmennukseen uudestaankin?
- "En oikein osaa sanoa, millainen opetustyyli juuri minulle ja Nekulle on parhain, mutta tarvitsen kuitenkin paljon apua ja neuvoa, joita en aina vauhdin tiimellyksessä kuitenkaan saa. Silti, tullaan varmasti jatkossakin hyppäämään Laurin tunneille, sillä ainakin tehtävät ovat omaan mieleeni!" B E A
1. Miltä ratsu tuntui alkuverryttelyssä? Normaalia paremmalta, energisemmältä vai ihan kauhealta?
- "Bea kävi kuumempana kuin mikään esteponi koskaan heti alusta alkaen. Olin tietoisesti jättänyt sille vapaan edellisenä päivänä, sillä tammamamma oli aina parempi hieman kuumana ja energisenä, kuin löysänä ja laiskahkona. Mulla oli jopa vähän vaikeuksia pidätellä Beaa, mutta neiti pinkki ainakin esitteli oikein näyttävää koottua laukkaa, kun lähestyttiin ensimmäistä estettä, vaikkakin oikeasti meidän piti liikkua ravissa... Silti, Bea hyppäsi tosi kivasti, pyöreitä sekä isoja hyppyjä, joten mulle ei oikeastaan tullut edes minkäänlaista kulttuurishokkia, sillä mun ponini hyppäsi ehkä jopa suuremmin kuin mun puoliveriseni, haha!"
2. Mikä tehtävä tuntui tänään helpoimmalta? Mikä oli koko valmennuksen paras suoritus?
- "Meidän vahvuus oli tänään ehdottomasti ihan viimeinen tehtävä, vaikkakin Bea oli silloin jo ihan järkyttävän kuuma. Luulin, että se tasoittuisi loppua kohden, mutta olin ihan väärässä! Tamma porskutti menemään päristen ja hikisenä, ja silti mun kädet huusivat hoosiannaa kun neiti pinkki olisi mielummin vain juossut kaikesta täysiä läpi. Poni teki ihan mahtavia hyppyjä okserille, vaikkakin sen jälkeen lähtikin useasti kuin tykin suusta."
3. Mikä tehtävä tuotti eniten päänvaivaa, kolisivatko puomit?
- "Hmm, tänään meillä meni itseasissa tosi hyvin, mutta jos joku on pakko sanoa, palaisin taas sinne alkuverryttelyyn. Mun olisi ehkä pitänyt ratsastaa poni parmemin avuille, kun nyt jäin vain lähinnä naureskelemaan sen innokkuudelle sekä ninjaloikille."
4. Mitä ajatuksia pyöri päässäsi loppukäynneissä?
- "Olin tosi tyytyväinen pieneen poniini, ja onnellinen siitä, että meillä molemmilla on taas pikkuhiljaa intoa päästä hyppäämään ja kehittymään esteillä!"
5. Sopiko Laurin opetustyyli sinulle? Haluaisitko miehen valmennukseen uudestaankin?
- "Vaikka Nekun kanssa Lauri ei välttämättä ole meille se optimaalisin vaihtoehto, on homma ihan päinvastoin Bean kanssa. Tällä hetkellä odotetaan miehen valmennuksia kuin kuuta nousevaa, ja ollaan ehdottomasti mukana ensi kerralla!
|
|
Melli
tuttu kasvo
Tinja & Karkki ♥
|
Post by Melli on Nov 29, 2017 18:29:55 GMT 2
1. Miltä ratsu tuntui alkuverryttelyssä? Normaalia paremmalta, energisemmältä vai ihan kauhealta? Karkki oli ehkä hieman tasaisemman tuntuinen kuin yleensä. Melko usein se on kuin lentoon lähdössä, mutta tänään se oli aika rauhallisen tuntuinen alkuverkoissa. Musta tuntui, etten osaa yhtään ratsastaa sitä, kun se oli niin erilainen kuin yleensä.
2. Mikä tehtävä tuntui tänään helpoimmalta? Mikä oli koko valmennuksen paras suoritus?Meille helpoin tehtävä tänään oli viimeisin tehtävä, jossa hypättiin ensin okseri ja sitten tultiin puomi-kavalettilinja. Karkki alkoi olla taas enemmän oma itsensä ja mä osasin sen myötä ratsastaa sitä paremmin. Koko valmennuksen paras suoritus oli viimeinen suoritus juurikin kyseisellä okseri-kavaletti-puomijutulla. 3. Mikä tehtävä tuotti eniten päänvaivaa, kolisivatko puomit? Eniten päänvaivaa tuotti valmennuksessa toisena ollut tehtävä, puomi-kavalettilinja jonka jälkeen hypättiin okseri. Karkki tuli puomi-kavalettilinjan kyllä hienosti, mutta mä en vaan osannut ratsastaa sitä kunnolla okserille, joten sille tuli välillä tosi huonoja hyppyjä. Puomeja otettiin siinä aivan liian monta, lopulta jouduin Laurin käskystä itse käydä kerran nostamassa puomit ylös. 4. Mitä ajatuksia pyöri päässäsi loppukäynneissä? Musta oli aivan mahtavaa, kun valmennus oli mennyt jo kuitenkin paremmin kuin viime kerralla, kun Lauri oli ollut Newessä pitämässä valmennuksia. Varsinkin tunnin loppuosaan olin tyytyväinen sekä ponin että itseni osalta. Karkki oli ollut koko valmennuksen tosi hienosti, se sai tallissa multa ekstrarapsutukset <35. Sopiko Laurin opetustyyli sinulle? Haluaisitko miehen valmennukseen uudestaankin?Laurin opetustyyli sopii loistavasti mulle ja Karkille, mies on tarpeeksi vaativa ja jämerä, mutta ei kuitenkaan liian. Saan Laurin valmennuksista aina tosi paljon irti, mies osaa selittää asiat niin, että ymmärrän ne kunnolla. Myös tehtävät, mitä valmennuksissa olemme tehneet, ovat olleet mieleeni. Todellakin haluttaisiin miehen valmennukseen uudestaankin!
|
|