|
Post by Kaisu on Apr 23, 2017 10:24:38 GMT 2
Estekisojen jatkot eli voittobileet eli vappubileet đđNewerran ansioikasta kisamenestystĂ€ juhlitaan tĂ€nĂ€ iltana vapputeemalla yksöritallin oleskeluhuoneessa! Kisojen jĂ€lkeen osa porukasta hakee juomista, mm. simaa, ja syötĂ€vÀÀ, vaikka pitsaa ja munkkeja ja karkkia, ja sitten Neweporukka ahtautuu oleskeluhuoneeseen pitĂ€mÀÀn hauskaa! Iltaa saa kirjoittaa koko pĂ€ivĂ€n ja vaikka vielĂ€ huomennakin haluamansa pituisissa pĂ€tkissĂ€, ja oman osuuden voi lopuksi postata pĂ€ivĂ€kirjaan, jos kokee sen sopivaksi. Illalle ei ole mitÀÀn valmista kaavaa, ihan vapaasti saa viedĂ€ tarinaa eteenpĂ€in Kokoan tĂ€hĂ€n listaa paikalla olevista hahmoista, ilmoita hahmosi wappiryhmĂ€ssĂ€ tai tykkÀÀmĂ€llĂ€ tĂ€stĂ€ töpöstĂ€, tai vaikka kirjottamalla heti ekaa tarinanpĂ€tkÀÀ niin lisÀÀn sut listoille! Ei muuta kun kirjottamaan! Tai vaikka piirtĂ€mÀÀn tai runoilemaan 8) Kaisu Pau Matilda Erik & Nora Wilma Melli Elle Luukas & Suvi Inna Veeti Iitu IS Anke
|
|
|
Post by Pau on Apr 23, 2017 11:09:45 GMT 2
Palkintojenjako oli loppunut ja Pau oli aivan tĂ€pinöissÀÀn siitĂ€, ettĂ€ sai ratsastaa kunniakierroksen ensimmĂ€isenĂ€ ja laukata sinivalkea rusetti Santra-ponin suitsiin kiinnitettynĂ€! Pau oli voitokkaan riemuisa, Elle taas hassun hĂ€millÀÀn voitostaan. ViimeisessĂ€ luokassa newelĂ€isistĂ€ parhaiten pĂ€rjĂ€si Jannica, jota Suvi puikkelehti katsomosta Luukaksen vierestĂ€ auttamaan Allin hoitamisessa. Pau ja hopealle yltĂ€nyt Melli lĂ€htivĂ€t ratsastamaan maneesista rinta rinnan poneinensa kohti minipihattoa, jossa he purkasivat urheat ratsunsa yhdessĂ€ nauraen ja rupatellen. Kun ponit olivat pÀÀsseet ansaitsemiensa heinĂ€kasojen ÀÀreen, Pau ja Melli kiiruhtivat pihan poikki tallille. SiellĂ€ Wilma toitotti bileiden alkavan ja Pau yhtyi huutoon: "MinĂ€ voitin, minĂ€ voitin, hip hip hurraa, tĂ€nÀÀn juhlitaan Minun Voittoani!" Aikuisemmat ihmiset katsoivat ymmĂ€rtĂ€vĂ€isesti pikkutytön hyppimistĂ€ ja nyökyttelivĂ€t lettipÀÀn "Enkö ollutkin paras, enkö ollutkin??" kyselyihin. Pau, Melli ja Wilma pÀÀttivĂ€t yksissĂ€tuumin hajaantua kerÀÀmÀÀn kaikki potentiaaliset bilettĂ€jĂ€t kasaan, ja yllĂ€ttĂ€vĂ€n moni lupautui jÀÀmÀÀn. Muun muassa Jannican ja Anken kisaratsujen luota palanneet Suvi ja Luukas, joilla juttu nĂ€ytti luistavan yllĂ€ttĂ€vĂ€n hyvin - sen Pau huomasi ja pisti merkille. SiitĂ€ tietĂ€isi kohta koko talli! Pau huomasi myös sen, ettĂ€ violettitukkainen, uusi kummajainen meinasi livetĂ€ takavasemman kautta pois tallilta, ja pÀÀtti ottaa asian hoitaakseen. "Hei sinĂ€ lilapÀÀ siellĂ€, minne matka?" "Ăhm, kotiin, miten niin?" "SĂ€hĂ€n olit katsomassa kisoja ja nĂ€in sun kulkevan pihattoon Veetin ja Priian kanssa, joten oot vissiin se Priian uusi hoitaja? Sun on pakko tulla bilettĂ€mÀÀn, koska mĂ€ voitin! Huomasitkos, mĂ€ voitin koko luokan, ja me pidetÀÀn bileet! Ja tietysti siellĂ€ juhlitaan ElleĂ€kin, kun sekin voitti, ja Wilmaa ja MelliĂ€ ja VeetiĂ€ ja Jannicaa, kun ne ratsasti niin hyvin! PitÀÀhĂ€n sun tulla, kun Priiakin pĂ€rjĂ€si niin hienosti. On se kyllĂ€ taitava hevonen, eikö? No, tuletkos, voisit vaikka tutustua uusiin ihmisiin samalla? Niin, ja mikĂ€ sun nimi oli?" Nainen katsoi pikkuruista Pauta ihan Ă€imĂ€n kĂ€kenĂ€, kunnes sai sanottua: "Oon Matilda ja olin kyl menossa jo kotiin..." "Ei nyt minnekÀÀn kotiin lĂ€hdetĂ€ nössöilemÀÀn", Pau sanoi tomerasti ja tarrasi Matildan kĂ€destĂ€ kiinni lĂ€htien kĂ€velemÀÀn takaisin tallille pĂ€in. "Wilma! Ootko tÀÀllĂ€!?" "Juu ooon", Wilma huikkasi tallin uumenista ja hetken pÀÀstĂ€ hĂ€n oli jo ulkona. "Wilma, sanoppa tĂ€lle Matildalle, ettĂ€ meidĂ€n voittobileissĂ€ on varmasti paljon hauskempaa kuin yksin kotona, sinnehĂ€n vois ostaa simaakin ja munkkia ja muuta kun ihan kohta on vappu. Varmasti on paljon paljon hauskempaa, kuin yksin kotona, eikö totta, Wilma?" "Tottakai! Ja oleskeluhuoneessa on just kuva hengata, paljon kivempi, kun siellĂ€ pihaton vintillĂ€. Ja sinne tulee muitakin, kuin tĂ€mĂ€ pikkuinen rĂ€mĂ€pÀÀ - Inna ja kaikki! Ja Erik'kin tulee, sen kanssahan sĂ€ oot vissiin jo jotain jutellut, ja Veetin, kun se kilpaili Priialla. Tuu nyt vaan, meillĂ€ on varmasti hauskaa!" Matilda vastasi epĂ€mÀÀrĂ€isellĂ€ mutinalla - taisi hieman jĂ€rkyttyĂ€ pikku Paun puhetulvasta.. "MitĂ€s se Pau tÀÀllĂ€ jĂ€kĂ€ttÀÀ", kysyi tallista ulos astuva Erik. "En minĂ€ jĂ€kĂ€tĂ€, itte jĂ€kĂ€tĂ€t, jĂ€kĂ€jĂ€kĂ€-Ă€ijĂ€!" Pau kinahti ja pÀÀsti irti Matildan ranteesta nostaessaan pikku kĂ€tösensĂ€ nyrkkiin. "Noh noh, Pau, rauhoitu. Kas, Matilda! Ootko sĂ€kin jÀÀmĂ€ssĂ€ bileisiin?" "Ăh no en mĂ€ oo vielĂ€ mitÀÀn luvannut", Matilda sanoi. "Kannattaa jÀÀdĂ€, aattelin tĂ€stĂ€ lĂ€hteĂ€ kauppaan ostamaan vĂ€hĂ€n herkkuja, voisit vaikka tulla mukaan?" "MinĂ€ ainakin tulen ostamaan SATA pulloa SIMAA!" Wilma huudahti. Silloin Kaisu huuteli talon oven raosta Pauta sisĂ€lle syömÀÀn, ja sai vastaukseksi vain kiukkuisen JooJoo:n. "LĂ€hde meidĂ€n mukaan kauppaan?" Wilma kysyi hymyillen Matildalta, niin nĂ€tisti, ettei siitĂ€ voisi kukaan kieltĂ€ytyĂ€. "No okei", Matilda heltyi kuin heltyi. "TĂ€n kerran." "PitĂ€kÀÀ hauskaa kaupassa", Pau marmatti huuli mutrulla ja kĂ€det puuskassa, sillĂ€ hĂ€n joutuisi lĂ€htemÀÀn syömÀÀn tylsĂ€n Ă€itin kanssa. Kun kolmikko katosi Erikin punaiseen pikkuautoon, huiskautti Pau kĂ€ttÀÀn heipoiksi ja lompsi kotiin. --- Juhlat alkakoon! TĂ€stĂ€ kaikille korvamato: youtu.be/ie4VSiwu4fs
|
|
|
Post by Veeti on Apr 23, 2017 11:25:57 GMT 2
Kun Team Vappukauppa oli kadonnut kulman taakse punaisella pikkuautollaan ja Pau oli lÀhtenyt Kaisun kanssa syömÀÀn, olin mÀ vuorostani jÀÀnyt taukotupaan istuskelemaan. Onnekseni sohvan luona netti toimi edes joten kuten, mikÀ olikin aika suuri plussa tÀllÀisinÀ pÀivinÀ. NÀpyttelin luurillani viestin Helille. Viimeinen viesti oli lÀhtenyt keskusteluun eilen, kun tyttö oli perunut tulemisensa.
âMoi! Ehtisitkö sĂ€ tĂ€nÀÀn Neween, meillĂ€ olis vappubileet! Tavallaan voitonjuhla, kun me pĂ€rjĂ€ttiin kisoissa niin hyvin đâ Hetken aikaa odoteltuani viestiin ilmestyi lyhyt vastaus. âEn mĂ€ tiedĂ€ tĂ€nÀÀn.. Ja sitĂ€paitsi, enhĂ€n mĂ€ enÀÀ edes kĂ€y Newerrassa. Ei ne mua sinne halua.â âMiten niin? Kaisu ehdotti tĂ€tĂ€ muutenkin itse..â Heli luki viestin heti, mutta jĂ€tti sen siihen. Sain odottaa muutaman minuutin, ennen kuin tytöstĂ€ kuului mitÀÀn. âEn mĂ€ nyt tuu. Sori.â âKui? Tulisit nyt, siitĂ€ tulee hauskaa!â âEiku ei nyt. Oikeesti. MeidĂ€n pitĂ€is muutenkin jutella, mutta Newe ei oo hyvĂ€ paikka sille. NĂ€hÀÀn huomen koulun jĂ€lkee?â âAi, okei sitten.â
Olin hiukan hÀmmentynyt keskustelusta. HelistÀ oli tullut kovin vÀlttelevÀ ja, noh, etÀinen ylipÀÀtÀnsÀ. Se ei enÀÀ jutellut mun kanssa joka ilta, eikÀ oikeastaan ilman, ettÀ kysyin siltÀ jotain. Huokasin syvÀÀn ja suljin puhelimeni. Kun Team Vappukauppa palaisi, pitÀisi jaksaa jo juhlia.
|
|
|
Post by Inga-Stina on Apr 23, 2017 11:56:33 GMT 2
Kun mĂ€ pÀÀsin taukotupaan asti, se oli tĂ€ysin tyhjĂ€, lukuunottamatta VeetiĂ€, joka istui haikean nĂ€köisenĂ€ sohvalla. MĂ€ en edes kerennyt kysymÀÀn, mihin kaikki olivat yhtĂ€kkiĂ€ kadonneet, vaan sain automaattisesti vastauksen: ââTeam Vappukauppa lĂ€hti ostoksille, tÀÀllĂ€ pidetÀÀn bileet, kun kisoissa meni niin hyvin.ââ TĂ€hĂ€n vĂ€liin mĂ€ meinasin lisĂ€tĂ€, ettĂ€ missĂ€ kisoissa (olin ihan ulalla Newen tapahtumista), mutta pidin kuitenkin suuni kiinni ja nyökyttelin. MĂ€ en ollut mikÀÀn hurja bilehirmu, mutta jos herkkuja oli, niin mĂ€ olisin takuulla paikalla. Veeti huokaisi syvÀÀn. ââNe tulee varmaan kohta.ââ Mun olisi tehnyt mieli kysyĂ€ pojalta, ettĂ€ mistĂ€ kenkĂ€ puristaa, mutta mĂ€ en ollut tunnetusti mikÀÀn maailman paras kuuntelija, ja poika nĂ€ytti siltĂ€, ettĂ€ se ei hirveĂ€sti jaksaisi tulla keskeytetyksi, ja tuskinpa se olisi lĂ€hes tuntemattomalle vuodattanut murheitaan. MĂ€ siis jĂ€tin Veetin oman onnensa nojaan ja suuntasin tallin puolelle, Vikin luokse odottamaan Team Vappukaupan saapumista. Toivottavasti ryhmĂ€rĂ€mĂ€ toisi ainakin tonnikalapizzaa, sitĂ€ Ristoranten, missĂ€ oli hyvĂ€, rapea pohja. Jos ei, niin pitĂ€isi varmaan itse lĂ€hteĂ€ fillaroimaan kylĂ€nraitille.
|
|
Melli
tuttu kasvo
Tinja & Karkki â„
|
Post by Melli on Apr 23, 2017 12:06:30 GMT 2
Matildan, Wilman ja Erikin kadottua Erikin punaiseen pikkuautoon ja sitten lÀhdettyÀ Wilman huudattaessa radiota etupenkillÀ kaahaamaan huristamaan kohti Newen lÀheistÀ pikkukylÀÀ ja kauppaa kohti jÀin itse vÀhÀn hölmistyneenÀ seisomaan tallipihalle. Hetken mietittyÀni, mitÀ voisin tehdÀ suuntasin Kaisun ja Paun taloa kohti, ajattelin nimittÀin kysyÀ Kaisulta voisinko leipoa heidÀn keittiössÀÀn kivan kakkusen bileisiin. Kotia asti en jaksaisi kyllÀ lÀhteÀ yhden kakun takia, jos Kaisu ei suostuisi jÀisi kakku sitten tekemÀttÀ. Pau oli hetkeÀ aiemmin laahustanut pettyneenÀ kotiin syömÀÀn, koska ei pÀÀssyt kauppaan mukaan ja riemastui kuullessaan ideani ja Kaisukin suostui siihen heti. NiinpÀ aloin tekemÀÀn kakkupohjaa Paun syödessÀ ruokaansa, lohikeittoa.
"TÀÀ on ihan pahaa, kakku olis kyllĂ€ ainakin kymmenen kertaa parempaa!" kiukutteli Pau Ă€idilleen. âEnkö vois muka auttaa MelliĂ€ kakun teossa?â "No en kyllĂ€ tiiĂ€, et oo leiponut ennen ja sun pitÀÀ syyĂ€ tuo ruokakin", kuului Kaisun vastaus nyrpeĂ€lle tytölle. "EIKĂ, Melli kuulitko sÀÀ mitĂ€ Ă€iti sano? TÀÀ on niin epĂ€reilua, te kaikki liittoudutte mua vastaan! Enkö muka vois pliiiiis tehĂ€ sitĂ€ kakkua sun kans?" kysyi Pau tuohtuneena. "No kahdella ehdolla voin ottaa sut auttamaanâŠ", en ehtinyt edes saada lausettani loppuun Paun kiljuessa innoissaan. "Niin mitĂ€ ne ehdot oli?" tyttö kysyi rauhoituttuaan hieman. "Niin siis ensinnĂ€kin syöt eka tuon ruoan loppuun ja toiseksi teet just niinku kĂ€sken etkĂ€ mitÀÀn ylimÀÀrĂ€istĂ€, ettĂ€ tuo kakku ei mee pilalle", vastasin ja osoitin samalla uunia kohti, jossa kakkupohja oli iloisesti paistumassa. "Juu juu", tyttö vastasi ja alkoi syödĂ€ ruokaansa kamalaa vauhtia. "Valmista tuli!" hĂ€n hihkaisi kohta ja laittoi astiansa koneeseen. "MitĂ€ voin tehdĂ€?" "No meneppĂ€s eka pesemÀÀn kĂ€det ja katsotaan sitten", vastasin tytölle hymyillen.
Paun pestyÀ kÀtensÀ ja ilmaannuttua takaisin keittiöön olin juuri saanut kakun uunista ja nostanut sen hellan pÀÀlle. Pistin tytön vatkaamaan kermaa alkaessani itse leikata kakkupohjaa kolmeen osaan. Kakku oli vielÀ melkoisen lÀmmin, joten leikattuani sen pistin sen vielÀ jÀÀkaappiin ja aloin etsiÀ jotain tÀytettÀ kakkuun. Kaisu antoi pakasteesta mansikoita ja pöydÀltÀ banaanin sekÀ jostain se taikoi vielÀ suklaalevyn.
"Loistavaa, hyvÀ kakkuhan me nÀistÀ aineksista saadaan aikaan", hymyilin pilkkoessani banaania ja suklaata. Pau oli saanut jo kerman vatkattua ja vaati saada lisÀÀ hommia, joten hÀn sai nostaa jÀÀhtyneen kakun keittiön pöydÀlle pois jÀÀkaapista. "Oisko teillÀ jotain, millÀ tÀn kakun voi kostuttaa?" kysyin tytöltÀ, joka seurasi työskentelyÀni tarkkaavaisena. "Vaikka mehua tai maitoa tai jotain muuta sellasta. Kahvi tai limsakin kÀy." "Joo laita tuota mehua, se on maailman parasta", tyttö huudahti ja kiidÀtti pöytÀÀn tiivistepurkin. "EihÀn tÀÀ oo mehua vaan tiivistettÀ", nauroin tytölle. "Laita sitÀ vÀhÀn lasiin ja tÀytÀ se sitten kylmÀllÀ vedellÀ niin siitÀ tulee juoma- ja kostutuskelpoista."
Lopulta meillÀ oli kaikki kakkuun tarvittavat ainekset kasassa ja pÀÀsimme tÀyttÀmÀÀn kakkua. Pau laittoi molemiin vÀleihin oikein paljon suklaata ja kermavaahtoa. "SehÀn on paras osa kakusta", kuului tytön vastaus jarrutellessani hÀntÀ, mutta se kaikui kuuroille korville. TÀytettyÀmme kakun pursotin kermavaahdon kauniisti kakun reunoille ja pÀÀlle ja sitten se oli valmis syötÀvÀksi. Siirsin sen tarjoiluvadille ja sitten siivosin aiheuttamamme sotkun Paun kanssa. Puimme ulkovaatteet takaisin pÀÀlle, otin kakun matkaan ja sitten menimme tallin taukotupaan, jossa istuskelikin jo Veeti hieman poissaolevan oloisena. Poika kuitenkin vÀhÀn piristyi nÀhdessÀÀn mukanamme olevan kaukun. Inga-Stinakin tuli Vikin luota ihastelemaan kakkua ja jÀimme odottamaan kaupassa olevien palaamista.
|
|
|
Post by Erik on Apr 23, 2017 12:08:10 GMT 2
VetĂ€sin punaisen autoni oven kiinni ja kĂ€ynnistin auton. Wilma oli vĂ€kisinkin tahtonut etupenkille ja seuraksemme saatu Matilda istuutui takapenkille Wilman taakse. âEt sitten aja ojaan!â Wilma tokaisi puoliksi innoissaan ja puoliksi kauhuissaan. HĂ€n taisi istua ekaa kertaa kyydissĂ€ni ja varmaan kuvitteli ajotyylini olevan melkoista kaahailua. âJoo, todellakin ajanâ, vastasin sarkastisesti ja kÀÀnnyin Newerran parkkipaikalta tielle, joka johti meidĂ€t muutaman kilometrin ja parin risteyksen kautta lĂ€himmĂ€n kaupan pihaan.
KieltĂ€mĂ€ttĂ€ ajomatka tuntui pidemmĂ€ltĂ€ mitĂ€ se oli ollut. Wilma arvosteli huoletta ajotyyliĂ€ni, vaikkei ollut itse varmaan ikinĂ€ edes istunut ratissa ja Matilda taas nĂ€ytti olevan tĂ€ysin uppoutuneena omiin ajatuksiinsa. MitĂ€ se sitten ikinĂ€ olikaan, se unohtui heti Wilman tyrkĂ€tessĂ€ tĂ€lle ostoskorin kĂ€teen. âOstakaa te mitĂ€ ostatte, mutta mĂ€ lĂ€hen hakemaan simaa!â Wilma ilmoitti ja suuntasi pÀÀttĂ€vĂ€isenĂ€ juomaosaston suuntaan. âTotaaâŠâ, aloitin hieman kiusaantuneena. âSĂ€ varmaan tiiĂ€t paremmin mitĂ€ niihin pippaloihin kannattaa ostaa.â âNo, katotaa osaanko valita mitÀÀ hyvÀÀâ, Matilda vastasi ja jatkoi naurahtaen:âEiköhĂ€n toi Wilma toimi hyvĂ€nĂ€ tuomarina ja kertoo sit jos jotain puuttuu.â âNiinhĂ€n se varmaan meneeâ, totesin, ehkĂ€ hieman hĂ€millĂ€ni siitĂ€, ettĂ€ hĂ€n jopa vitsaili.
Kassojen lĂ€hettyvillĂ€ Wilma katsahti Matildan kĂ€sissĂ€ olevaan korin. âHmmmm⊠Kelpaaâ, Pikku-Myy viimein sanoi. âPitĂ€skö vielĂ€ hakea pizzaa matkan varrelta?â Kysyin. âHyvĂ€ idea!â Wilma hihkaisi ja aloimme kasata tavaroita liukuhihnalle. JĂ€in maksamaan sillĂ€ vĂ€lin kun Matilda ja Wilma pakkasivat tuotteet kassiin.
Ajoimme kaupalta paikallisen pizzerian parkkiin ja nousimme autosta ulos. Kiiruhdin avaamaan pienen puljun oven Matildalle ja Wilmalle. Tilasimme kinkkuananas- ja tonnikalapizzat, joita jouduimme hetken odottamaan. Kun pizzalaatikot olivat matkassamme, pÀÀsimme jatkamaan matkaa takaisin kohti NeweĂ€. âVarovasti nyt Erik! On kallis lasti matkassaâ, Wilma valitti viitaten takapenkin pizzoihin ja simapulloihin ajaessani hiekkatien mutkia. Huokaisin ja otin jalkani kaasupolkimelta. Ihan syystĂ€kin, sillĂ€ lĂ€hestyimme Newerraa. Kaarsin auton parkkipaikalle ja nappasin painavemman kauppakassin. Wilma otti kevyemmĂ€n ja Matilda kantoi pizzalaatikot. Tulomme oltiin huomattu ja Inna kĂ€veli pihalla meitĂ€ vastaan. âMinnes nÀÀ?â kysyin nostaen kauppakassia. âTaukohuoneeseen vaan, pÀÀtettiin, ettĂ€ pidetÀÀn siellĂ€ pippalotâ, Inna vastasi. âSelvĂ€. Otatko Inna tĂ€n kassin niin haen viel mun kitaran?â âJoo! Kiva saada vĂ€hĂ€n livemusaakinâ, Inna vitsaili ja nappasi kauppakassin. âKai sĂ€ jÀÀt viel illaks?â kysyin Matildalta. âKai se on sit pakkoâ, tĂ€mĂ€ vastasi ja sai jopa hymyn aikaan. âJes, hyvĂ€!â Sen jĂ€lkeen hilpaisin takaisin autolleni ja otin takakontista kitaran mukaan.
|
|
|
Post by Luukas on Apr 23, 2017 13:13:35 GMT 2
Luukas vilkuili ympÀrilleen bileiden melskeessÀ. Wilma joi viidettÀ lasillista simaa. Kukaan ei ollut muistuttanut tytölle, ettÀ sima sisÀlsi pienen mÀÀrÀn alkoholia, noin 0,8%, ei siis kovin paljoa, mutta sisÀlsipÀ kuitenkin. Matilda istui nurkassa mutustaen pizzapalaa ja kuunnellen Erikin soittoa. Erik soitti jotain Scorppareiden kappaletta, tarkemmin Luukas ei tiennyt. Luukas ei tykÀnnyt sellaisesta musiikista, hÀn kuunteli vain Elokuuta. Ja viulumusiikkia, soittihan Luukas itsekin. Itse asiassa Anke oli pakottanut pojan ottamaan viulunsa mukaan, mutta hÀn ei tiennyt uskaltaisiko ryhtyÀ soittamaan sitÀ, Erik kitaroineen vei kaiken huomion.
âEttĂ€ toi kehtaaâ, Nora huokaisi Luukaksen takaa niin Ă€kkiĂ€, ettĂ€ Luukas oli purskauttaa simat suustaan sĂ€ikĂ€hdyksestĂ€. Nora katseli katkerana ErikiĂ€, jonka ympĂ€rillĂ€ istui muutamia tyttöjĂ€ aina Pausta Matildaan kuunnellen ihastuneina nuoren miehen soittoa. âTeidĂ€n pitÀÀ sopia, ihan tottaâ, Luukas sanoi. âMĂ€ en suostu menemÀÀn tonne Erikin haaremin keskelle itkemÀÀn sen perÀÀnâ, Nora tuhahti. âPuhut sille sitten kun se on yksinâ, ehdotti Luukas. âOotsĂ€ ees jutellut sille viime aikoina?â âEnâ, vastaus oli ytimekĂ€s ja lyhyt. Samassa Nora oli jo kadonnut.
âAnke kertoi ettĂ€ sulla on viulu mukanaâ, kuului samassa hentoinen ÀÀni Luukaksen toiselta puolelta. SiinĂ€ seisoi Suvi, kultaisessa tukassaan. Luukas hymyili onnellisena, hĂ€n oli salaa toivonut, ettĂ€ tyttö tulisi juhliin. âOnhan mullaâ, Luukas hymyili tytölle ujosti tuijottaen kultaisia kiharoita. Suvi oli kaunein tyttö, jonka Luukas oli koskaan tavannut. âVoisitko sĂ€ soittaa?â
Luukas vilkaisi ErikiĂ€ epĂ€röiden. Mies soitti ja lauloi parhaillaan jotain Pink Floydin kipaletta. âMennÀÀn ulos! SiellĂ€ laskee justiinsa aurinko. MĂ€ tarvitsen happeaâ, Suvi aneli. âOkeiâ, vastasi Luukas. HĂ€n haki viulunsa kotelostaan ja kultatukkaisen tytön perĂ€ssĂ€ katosi ovesta kohti rantaa. Kukaan muu ei huomannut parivaljakon katoamista paitsi pikkuinen Pau, joka hetken pohdittuaan hylkĂ€si Erikin kitaroineen ja lĂ€hti salaa hipsimÀÀn pellavapĂ€iden perÀÀn.
|
|
|
Post by Inga-Stina on Apr 23, 2017 13:41:51 GMT 2
TÀmÀ sijoittuu ennen Lukaksen tarinanpÀtkÀÀ!
Vappukaupan saavuttua taukotupaan (jonne mĂ€ olin saapunut jo vĂ€hĂ€n aikaisemmin, ihailemaan Mellin ja Paun tekemÀÀ kakkua) joku violettitukkainen tyttö tyrkkĂ€si mulle pitsalaatikon kĂ€teen. ââMitĂ€ tÀÀ on?ââ Kysyin tytöltĂ€, vaikka laatikon sisĂ€ltö tuoksui epĂ€ilyttĂ€vĂ€sti tonnikalapitsalta. ââNo pitsaaââ, tyttö vastasi ja katsoi mua kummastuneena. ââTonnikala.ââ ââJaaââ, vastasin. ââMut tÀÀ ei ole Ristorantee.ââ Tyttö katsoi minua kummastuneena ja kĂ€veli pois. ââMikĂ€ helkkarin Ristoranteââ, kitara kĂ€dessÀÀn paikalle saapunut Erik kysyi. ââPitsaa, jossa on rapea pohja. Se on pakastepitsaaââ, sanoin. ââNo tuo saa nyt kelvata. On siinĂ€ kuitenkin tonnikalaaââ, Erik mutisi ja istuutui sohvalle. ââKyllĂ€ se varmaan menetteleeââ, sanoin ja avasin pitsalaatikon. ââIhan hyvÀÀ tÀÀ on, luulisin. Ja hei, soita Paranoid!ââ
|
|
Inna
uutukainen
|
Post by Inna on Apr 23, 2017 13:55:26 GMT 2
Autoin Vaahterapolun kisatiimiÀ pakkaamaan hevoset kuuden hevosen hevosrekkaan. Julia talutti pippurisen Tohvelin sisÀÀn rekkaan ensimmÀisenÀ ja kaksikon suorituksia saattoi vain ihmetellÀ. Oli suoranainen ihme, ettÀ tuollainen pikkuponi, joka oli tÀynnÀ pukkienergiaa, pÀrjÀsi hyvin tÀmmöisissÀ kisoissa. Myös Nella oli tÀnÀÀn pÀrjÀnnyt Metku-ponin kanssa ja voittanut mennen tullen jopa Jessen ja hÀnen huippuesteorinsa Husun. Puhumattakaan Pyryn ja Rasmuksen puokeista. Taisipa Vaahtiksen ponitiimi viedÀ isompia 6-0. Olinhan minÀ tietysti ylpeÀ myös Newen poppoon suorituksista. Olinkin katsomossa huudellut kannustavasti molempien tallien kilpailijoita. Jos talleilla olisi ollut tiimivÀrit, olisi kasvomaalini ollut ehdottomasti kaksivÀrinen! Hah.
Kun Vaahtiksen hepparekka oli kurvannut pois pihasta, lĂ€hdin itse tallia kohden. Olin kuullut huhua jĂ€lkibileistĂ€ ja pÀÀttĂ€nyt tuppautua tietysti itsekin mukaan. Löysin muutaman muun juhliin jÀÀjĂ€n ja yhdessĂ€ keskustelimme siitĂ€, missĂ€ bileet pidettĂ€isiin. PÀÀdyimme lopulta taukohuoneeseen, siellĂ€ olisi tarpeeksi tilaa kaikille, kunhan Erik ei vain valtaisi koko sohvaa. NĂ€in ikkunasta, ettĂ€ Erik, Wilma ja Matilda palasivat kaupasta, joten ilmoitin menevĂ€ni kantoavuksi. MistĂ€ sitĂ€ tietÀÀ, josko kolmikko olisi koko kaupan ostanut tyhjĂ€ksi. âMinnes nÀÀ?â Erik kysyi minulta heti. Ilmoitin, ettĂ€ taukohuoneeseen. Erik työnsi kassin minulle, ettĂ€ saisi vielĂ€ kitaransa mukaan. Notkahdin hieman, kun mies pÀÀsti kassin koko painon kĂ€siini. TiiliskiviĂ€kö ne oli ostanut? LĂ€hdimme porukalla taukohuonetta kohdi, jossa tyhjensin kassin sisĂ€llön jÀÀkaapin viereen. Wilma tyhjensi toisen kassin ja Matilda laski pizzat pöydĂ€lle.
Ei kestÀnyt kauaa, kun taukohuoneessa oli kova puheensorina pÀÀllÀ.
|
|
|
Post by Nora on Apr 23, 2017 13:58:11 GMT 2
Sijottuu aikaan ennen Luukaksen tarinaa!
Elle oli vaatinut ettÀ kÀvisimme vaihtamassa vaatteet ennen niitÀ voittovappubileitÀ tai mitkÀ ovatkaan. Elle oli pÀrjÀnnyt Karkin kanssa kisoissa suorastaan luvattoman hyvin, kun miettii Karkinkin estekokemuksia ja sitÀ, ettÀ Ellen viime estekisoista on aikaa ikuisuus. Tietenkin olin iloinen ystÀvÀni menestyksestÀ, mutta riitani Erikin kanssa oli saanut minut ilmeisesti vihaamaan maailmaa ja olin kokoajan huonolla tuulella. KÀvimme kuitenkin nopeasti Ellen asunnolla vaihtamassa vaatteet ja suuntasimme kulkumme takaisin Newerraan.
Seisoskelin mököttÀmÀssÀ taukohuoneen nurkassa simalasi kÀdessÀni. En oikeastaan edes pitÀnyt simasta, mutta Wilma oli suorastaan raivolla työntÀnyt mukin kÀteeni ja vahtinut vieressÀ ettÀ varmasti joisin hÀnen lempijuomaansa. Erik soitti sohvalla kitaraa tyttöparven ympÀröimÀnÀ. Oikeasti olin surullinen ja halusin sopia Erikin kanssa, mutta jÀÀrÀpÀisenÀ ihmisenÀ en tietenkÀÀn voinut sitÀ myöntÀÀ, joten pÀÀtin vain mököttÀÀ. "Nora hei oikeesti! VÀhÀn hymyÀ ja piristyt nyt siitÀ", Elle tuli luokseni kahden munkin kanssa, joista toisen hÀn ojensi minulle. Otin kiitollisena munkin, sillÀ minulla todellisuudessa oli jo kamala nÀlkÀkin. Elle jatkoi kuitenkin nopeasti matkaansa juttelemaan Veetille ja muille. Huomasin Erikin vilkaisevan minuun muutaman kerran, mutta itse en kÀÀntÀnyt katsettanikaan hÀnen suuntaansa. En oikeastaan edes tiennyt, miksi Erik kÀyttÀytyi niin kuin kÀyttÀytyi, enkÀ osannut suoraan sanoa edes mistÀ koko riita oli alkanut. Ilmeisesti Erik on mustasukkainen siitÀ, ettÀ olen viettÀnyt aikaa Luukaksen kanssa, vaikka tuo onkin vain kaverini. Vaikutti siltÀ ettÀ Erik yrittÀÀ tehdÀ minut mustasukkaiseksi tuolla tyttöjen liehittelyllÀ, pakko kyllÀkin myöntÀÀ ettÀ hÀn onnistuu siinÀ varsin hyvin. Minun pitÀisi kuitenkin pÀÀstÀ puhumaan Erikille jossain vaiheessa kahdestaan, haluan saada selvyyden tÀstÀkin tilanteesta.
|
|
|
Post by Matilda on Apr 23, 2017 14:50:06 GMT 2
JÀlkikÀteen tuntui idioottimaiselta, ettÀ mÀ olin edes kuvitellut livahtavani paikalta. Ensin mut oli kirjaimellisesti saalistanut kÀsiinsÀ joku pieni tyttö, jota mÀ olin lÀhinnÀ pelÀnnyt: miten niin pienestÀ ihmisestÀ irtosi niin paljon juttua? Kun mÀ olin selvinnyt siitÀ pienestÀ hÀrdellistÀ nimeltÀ Pau, mut oli repÀisty mukaan kauppareissulle. MÀ en ollut varma, missÀ harhaluulossa tallilaiset elivÀt työntÀessÀÀn mut siihen pieneen punaiseen itsemurhapurkkiin, jota se talikonheiluttaja-Erik ajoi. Se oli kuulemma tÀysi-ikÀinen, mutta sen ajotaidot epÀilyttivÀt mua silti.
Se, ettÀ mÀ heitin vitsiÀ Erikin kanssa keskellÀ sitÀ kÀpyistÀ ruokakauppaa oli pelkkÀÀ vieraskoreutta. Todellisuudessa mÀ jÀttÀydyin ensimmÀiseen mahdolliseen hyllyvÀliin niin pitkÀksi aikaa, ettÀ Wilma ja Erik ehtivÀt huhuilla mua hyvÀn tovin. Ilmeet niiden kasvoilla vaihtuivat yllÀtyksestÀ huvittuneisuuteen, kun mÀ yritin tuijottaa siivousosaston rÀttejÀ kuin mÀ olisin viimeiset minuutit oikeasti harkinnut sellaisten ostoa.
Ilmeisesti suurin osa niistÀ ruusukkeita kahmineista ratsukoista oli ollut Newerran edustajia, ainakin taukohuoneeseen survoutuneiden ihmisten kasvoilla loistavista hymyistÀ pÀÀtellen. MÀ luikin kauimmaiseen nurkkaan pitsapalaa nÀykkien, koska venÀhtÀnyt tallireissu tarkoitti myös sitÀ, etten mÀ ollut syönyt sitten aamupalan. SehÀn tÀstÀ olisikin puuttunut, ettÀ mÀ olisin pyörtynyt keskelle limudiskoa ja saanut osakseni vielÀ vÀhÀn enemmÀn huomiota.
Mun katse harhaili huoneessa, joka oli tĂ€ynnĂ€ ÀÀntĂ€. Paun tasainen papatus, tyttöporukan hihitys ja teinipoikien epĂ€vireiset murinat sekoittuivat kitaransoittoon, johon mĂ€ yritin keskittyĂ€. "ĂlĂ€ vaan lopeta", mutisin Erikille, jonka sormet laskeutuivat hetkeksi kitaran kieliltĂ€. Poika vilkaisi mua kulmiensa alta ja mĂ€ tajusin, kuinka epĂ€ilyttĂ€vĂ€ltĂ€ olin juuri kuulostanut. MĂ€ tiedostin vĂ€hĂ€n turhankin hyvin kuinka joku mulle tuntematon naishenkilö porasi katsettaan ihooni kuin mĂ€ olisin ollut jokin paholaisen ruumiillistuma. Ja kai mĂ€ olinkin. Se kommentti oli kuitenkin saanut Erikin vilkuilemaan mua soittonsa lomasta utelias hymy huulillaan. Poika tuntui odottavan, ettĂ€ mĂ€ olisin ollut juttutuulella, mutta mĂ€ en ollut. Todellisuudessa ihmispaljous ahdisti mua. MĂ€ en tuntenut kuuluvani porukkaan, mutta mun oli pakko yrittÀÀ nĂ€yttÀÀ siltĂ€ kuin mĂ€ olisin viihtynyt. Ja sen kaiken hyvĂ€n lisĂ€ksi mun viereeni soittamaan hivuttautunut Erik oli ilmeisesti sotkenut mut johonkin draamaan, johon mĂ€ en olisi halunnut koskea pitkĂ€llĂ€ tikullakaan.
"Hei sÀkö olet se Matilda, josta kaikki puhuu?" yksi tallityttöjen keskusteluringistÀ erottautunut brunette kysyi leveÀsti hymyillen. Josta kaikki puhuu? "Joo", vastasin kasvot ilmeettöminÀ. MÀ olin niin helkkarin vÀsynyt tÀhÀn. MÀ en yksinkertaisesti enÀÀ osannut tÀtÀ, mÀ en osannut olla sosiaalinen. Mun jokainen solu kÀski mua lÀhtemÀÀn, jÀttÀmÀÀn ne voitonjuhlat sikseen, mutta mun jalkani eivÀt totelleet. "Inna", nainen mun vieressÀni esittÀytyi ja mun oli pakko suoda sille katse. Se kasvoilla sÀteilevÀ hymy sai mut vain entistÀ vakuuttuneemmaksi siitÀ, ettÀ tÀlle tallille valikoitunut ihmistyyppi edusti juuri sitÀ toista ÀÀripÀÀtÀ kuin mihin mÀ kuuluin. "Matilda", totesin kuivakkaasti, ojentaen kÀteni haastavasti sille naiselle, joka oli uhmannut mun pysykÀÀ kaukana -kuplaani. Sen huulilla pysyttelevÀ hymykÀÀn ei tosin saanut mua vastaamaan siihen, mutta siinÀ ei oikeastaan ollut mitÀÀn uutta. Koska tÀllainen oli nykyhetken Matilda Tammilehto - vain varjo entisestÀ seurapiiritytöstÀ, joka mÀ olin joskus ollut.
|
|
|
Post by Wilma on Apr 23, 2017 15:58:43 GMT 2
Taukohuone oli tĂ€ynnĂ€ porukkaa. Luukas ja Suvi olivat livistĂ€neet jonnekin jo aikaa sitten, eikĂ€ Pautakaan nĂ€kynyt missÀÀn. MĂ€ katselin ympĂ€rilleni etsien juttuseuraa. ĂkkĂ€sin liilatukkaisen Matildan sohvannurkasta, ja simalasi kĂ€dessĂ€ni lĂ€hdin taapertamaan kohti naista.
âMoro! Kuis hurisee?â kysĂ€isin pirteĂ€sti ja istuin Matildan viereen. Matilda tuijotti mua sĂ€ikĂ€htĂ€neenĂ€. âHyvin? Kai?â nainen vastasi oudoksuen hetken hiljaisuuden jĂ€lkeen. âKetĂ€ hevosta sĂ€ hoidat?â âPriiaa.â
âAi jaha, kivakiva! Mulla on kaksi, tai oikeastaan kolme ponia! Musta poniruuna Rokki, kultainen russtamma Mikra ja sen masussa asuva varsa! Tiesiks, et Newerraan saadaan kesĂ€llĂ€ ihan hirveesti varsoja! Hurjan kivaa, varsat on parasta mitĂ€ mĂ€ tiedĂ€n.â âAha.â âMĂ€ en vielĂ€ tiedĂ€ pidĂ€nkö mĂ€ Mikran varsan itsellĂ€ni vai myynkö, sen nĂ€kee syksyllĂ€ sitten! Jos Kaisu antaa mun pitÀÀ kolmea ponia pihatossa mĂ€ varmaan pidĂ€n sen, mutta en sit tiedĂ€ suostuuko se, kolme ponia per ihminen on aika paljon!â
Hiljaisuus.
âKauan sĂ€ olet ratsastanut?â kyselin. âJotain kymmenen vuotta.â Oho, sai se nĂ€köjÀÀn kolmenkin sanan virkkeitĂ€ aikaiseksi! âAika kauan! MĂ€ olen harrastanut ihan pienestĂ€ pitĂ€en, mĂ€ olen 14 vuotta vanha! Tai no, joulukuussa 15. MeillĂ€ on ollut hevosia oikeastaan aina, nyt meillĂ€ ei ole yhtÀÀn kun Ă€iti ja isĂ€ eros vuodenvaihteessa! IskĂ€ asuu ihan Newerran lĂ€hellĂ€ ja me asutaan Ă€idin kanssa Kotopolun tilalla. Mut meidĂ€n pitĂ€is etsiĂ€ uusi talo, kun se nykyinen on ihan liian iso meille.â âMmmh.â
Tuhahdin itsekseni. KyllÀ mÀ vielÀ taikoisin Matildasta esiin sen puheliaan puolen, vielÀ jonain pÀivÀnÀ!
|
|
Iitu
uutukainen
|
Post by Iitu on Apr 23, 2017 17:00:55 GMT 2
Olen seuraillut tapahtumia vÀhÀn takavasemmalta ja ollut vain mukana. ^Hmm... onkos kukaan huomannut minua?^ mietin naurahtaen. ^Tottakai on! EnhÀn mÀ nÀkymÀtön oo^ mietin itsekseni. Katselen muita. NÀÀn tyttöjÀ (mm. Mellin ja Paun) sekÀ muutaman pojan. Seisoskelen nurkassa nojaten seinÀÀn. Vaaleat pitkÀt hiukseni liehuvat vapaina. Haukottelen vÀhÀn. LÀhden liikkeelle ja katselen mitÀ muut puuhavat. ^HeillÀ taitaa olla hauskaa?^ mietin. //en osaa kirjottaa
|
|
Melli
tuttu kasvo
Tinja & Karkki â„
|
Post by Melli on Apr 23, 2017 17:02:35 GMT 2
Istuin tÀpötÀyden taukohuoneen pöydÀn ÀÀressÀ syömÀssÀ Team Vappukaupan ostamaa Kotipizzan kinkku-ananaspitsaa ja fiilistelin pÀivÀÀ. Kello lÀheni kymmentÀ ja musiikki soi kun Erik soitti kitaraansa. Monet tytöt olivat piirittÀneet hÀnet ja kuuntelivat tyytyvÀisenÀ hÀnen soittoaan samalla jotain jutellen. Suvi ja Luukaskin olivat tÀssÀ olleet mutta olivat kadonneet nyt jonnekkin. Wilma yritti jututtaa melko juron oloista, violettitukkaista Matildaa ja Veeti istui sohvannurkassa edelleen vÀhÀn poissaolevan nÀköisena. Se vain tuijotti kaukaisuuteen eikÀ ollut yhtÀÀn VeetimÀinen, mikÀ oli aika outoa. MikÀköhÀn poikaa oikein mahtoi vaivata? Nappasin pitsanpalaseni kÀteeni, kaadoin kertakÀyttömukiin hieman Wilman ostamaa simaa ja siirryin vÀhÀn lÀhemmÀs nurkassa jököttÀvÀÀ poikaa.
"No mikĂ€s nyt on kun ei ruoka maistu ja siinĂ€ vaan istut vaikka kisatkin meni niin hyvin, teidĂ€n rata oli aivan mahtava?" kysĂ€isin pojalta. "Ota pitsa", jatkoin ja osoitin pöydĂ€llĂ€ olevaa jo melkein tyhjÀÀ pitsalaatikkoa kohti. "ĂĂ€h no ei mikÀÀn", poika vastasi, heilautti kĂ€ttÀÀn ja laski katseensa puhelimeensa. Pojalla oli selvĂ€stikin jotain mielen pÀÀllĂ€, mutta en viitsinyt alkaa enempÀÀ udella ja siirryin Wilman luokse, joka ei ilmeisesti ollut saanut oikein mitÀÀn irti Matildasta kun istui niin harmistuneena pöydĂ€n ÀÀressĂ€. "Hei mehĂ€n voitas lĂ€htĂ€ Vappumaaston, otetaan lamput niin ei haittaa vaikka on jo pimeÀÀ", ehdotin kohta punapÀÀlle, joka innostui heti ehdotuksestani.
Yritimme kysellÀ mukaan enemmÀnkin porukkaa, mutta emme saaneet vastausta joten hiippailimme kahdestaan pihatolle. Wilma ottaisi ratsukseen kultaisen Mikra-poninsa ja hÀn lupasi ihanan Rokkiboin minun ratsukseni. Kauaa ei ponien kuntoonlaitossa mennyt, sillÀ menimme ilman satulaa. Laitoimme kypÀriimme otsalamput, vedimme heijastinliivit yllemme ja sitten menimme tallipihalle, jossa hyppÀsimme ponien pyöreisiin selkiin. Kohta kuuluivatkin jo riemunkiljahdukset ja kavioiden töminÀ metsÀn keskellÀ meidÀn pÀÀstellessÀ menemÀÀn poneillamme.
|
|
|
Post by Erik on Apr 23, 2017 17:10:46 GMT 2
Olin pitĂ€nyt hetken soittamisesta ja laulamisesta, sillĂ€ minulle tuli kova nĂ€lkĂ€ katsellessani muiden herkuttelua. Vappukarkelot olivat osoittautuneet ihan hauskaksi hĂ€ppeningiksi. Oli kiva rĂ€mpytellĂ€ kitaraa muiden iloksi. VĂ€hĂ€n mietin miten Matildan kĂ€y, kun hĂ€n jĂ€i ypöyksin nurkkaan istumaan kun pÀÀtin lĂ€hteĂ€ hakemaan syötĂ€vÀÀ. Huomasin kuitenkin Wilman menevĂ€n hĂ€nen luokseen. Saa nĂ€hĂ€ mitĂ€ tapahtuisi, Matilda kun ei tainnut olla puheliainta tyyppiĂ€. Mussutin munkkia ja kuuntelin samalla sivukorvalla Matildan ja Wilman keskustelua. Kuuntelu loppui kuitenkin lyhyeen, sillĂ€ Elle tuli viereeni istumaan. Jotenkin jo aavistelin mitĂ€ hĂ€nen asiansa koski. âMoiâ, tĂ€mĂ€ tervehti aikuismaisesti rauhallisella ÀÀnellÀÀn. âĂlĂ€ vaan sano, ettĂ€ sĂ€kin tulit neuvomaan mua Noran suhteenâ, pÀÀstin suustani sen kummemmin ajattelematta. âAi hĂ€h?â âNo kun tuntuu, ettĂ€ kaikki yrittĂ€vĂ€t nyt puuttua tĂ€hĂ€n mun ja Noran vĂ€liseen juttuun. Miten kukaa edes tietÀÀ siitĂ€?â âNo nĂ€keehĂ€n sen!â Elle vastasi ja jatkoi:âMe oikeesti vĂ€litetÀÀn teistĂ€ ja halutaan, ettĂ€ teillĂ€ on asiat hyvin. MikÀÀ ei oo liian suuri riita soviteltavaks.â âHmm⊠Musta tuntuu, ettei Nora oo enÀÀn se joka on jotain vÀÀrÀÀ tehnyt. Vaan mĂ€. MĂ€ oon tĂ€ssĂ€ pilannu ihan kaiken. Oon varmaan vaan kateellinen Luukakselle, sekĂ€ sille, kuinka hyvin ja sujuvasti Nora tulee kaikkien kanssa toimeen, mutta mĂ€ enâ, selitin. Oloni kepeni saman tien hieman. EikĂ€ siihen vaadittu kuin parin hassun lauseen sanominen jollekin. Tuntui suorastaan oudolle. âNoniin, nyt sanot tuon vaan Noralleâ, Elle lohdutti ja taputti minua olalle. Noin, sinne menivĂ€t viimeisetkin katu-uskottavuuden rippeet. Elle piti minua varmaan ihan kamalana nössönĂ€. Haukkasin suuhuni viimeisen munkin palan ja katsoin Ellen kĂ€velevĂ€n ovelle pĂ€in. HĂ€n sanoi todella nopeasti jotain Noralle ja poistui talliin. PyyhkĂ€isin sormen pĂ€issĂ€ olevat sokerit housuihini ja tartuin kitaraan.
Olin ehtinyt hetken soittaa kunnes nĂ€in hahmon kĂ€velevĂ€n vĂ€kijoukon poikki minua kohti. âErikâ, tĂ€mĂ€ aloitti. âMeidĂ€n pitÀÀ puhua. Nyt.â Nostin pÀÀtĂ€ni hĂ€mmĂ€styneenĂ€ ja lopetin soiton. Minulla ei tainnut hirveĂ€sti edes olla muita vaihtoehtoja, kuin nousta ylös ja seurata Noraa huoneen halki. Oikein tunsin ihmisten katseet selĂ€ssĂ€ni, kun poistuimme talliin, josta jatkoimme matkaa pihan poikki pihaton ylĂ€kertaan.
âNyt ainakin ollaan rauhassaâ, Nora aloitti tomerasti. âAnteek-â Aloitimme kummatkin yhteen ÀÀneen. âSĂ€ ekaâ, Nora sanoi pÀÀttĂ€vĂ€isesti. Ilmeisesti hĂ€nkin oli sitĂ€ mieltĂ€, ettĂ€ kaikki oli syytĂ€ni. âMĂ€ en tiiĂ€ mikĂ€ muhun meni joku aika sitten. Jotenkin kai mua alko Ă€rsyttĂ€mÀÀn Luukaksen omanlainen tĂ€ydellisyys ja se, kuinka hyvin sĂ€ tuut toimeen muiden kanssa. Tuli vain semmonen olo, ettĂ€ mĂ€ oon⊠jotenkin huono. MĂ€ oon tosi pahoillani. TĂ€n tilnteen ei ois ehkĂ€ pitĂ€ny eskaloitua tĂ€lleen.â
Noin. Sain kaiken sanottua. Oli hetken hiljaista ja odotin Noran vastausta.
|
|