|
Post by Pau on Dec 6, 2016 14:57:43 GMT 2
|
|
|
Post by Pau on Dec 6, 2016 15:01:13 GMT 2
Onni on olla Monni 14 ~ 6.12.16 Onni on olla Monni, ajattelee Pau silittäessään kissaa. Kaikki rakastavat Monnia ja se saa olla oma itsensä, vaikka se onkin läskimpi kuin yksikään makkaraponeista ikinä. Mutta Monni vie kaikkien huomion, se valloittaa Erikin vakiosohvan, kukaan ei enää edes muista Bambia. Pauta ärsyttää, mutta hän ei näytä sitä. Hän vain heittää kissan sylistään ja menee pakkaseen leikkimään Bambin kanssa!
|
|
|
Post by Pau on Dec 10, 2016 10:45:24 GMT 2
Leirielämää 15 ~ 12.11.16 Pau ja Kaisu olivat jo tehneet aamutallin, kun Pau kiiti herättämään aitan porukkaa. Hän kipusi tikkaat ylös aitan terassille ja käveli aitan ovelle. Sen hän riuhtasi auki ja huusi: "Huomentaaa unikeot! Aamupalalle, äiti meni jo kattamaan pöytää! Hop hop, kaikki ylös." Aitasta kuului vain epäselvää muminaa, joten tyttö hyppäsi ponnarit liehuen sisäpuolelle, pisti lampun päälle ja oven kiinni. Sitten hän kiersi ravistamassa jokaista maakuupussimatoa, ja vihdoin niistä alkoi pilkottaa päät nuorten heräillessä. "Ylös, ulos ja aamupalalle, kaikki, niin päästään nopeemmin ratsastamaan!" Kun Pau oli varmistunut siitä, että edes joku pysyisi hereillä, hän lähti tupaan auttamaan aamupalan kanssa. Bambi juoksi häntä ulkona vastaan, se oli ollut pihalla aamupissalla. Kahdestaan he kulkivat takaisin sisälle lämpimään. Muutaman minuutin päästä pirtsakka Wilma laahusti tupaan ja hänen perässään myös Nora, Emma ja Cia. Kaikki olivat ehtineet jo pöytään asti, mutta kaksi vielä puuttui. "Mutta missä Heli ja Veeti on", Pau kysyi teatraalisella akuankkaäänellä. "Jaa'a, kyllä ne hereillä oli kun mä lähdin", Wilma totesi tuumailevasti. "Ne on tietysti jääny suustaan kiinni!" Pau täräytti kovaan ääneen. "Pau", Kaisu henkäisi. "Ei tuommosia, hyvänen aika. Minäpäs käyn pyytämässä heidät syömään." Ja niin ne unikeot kohta tulivat tupaan, selitellen, että olivat vain nukahtaneet uudestaan. Pau ei ainakaan uskonut tuota selitystä. Aamupalan lopussa Kaisu jakoi koulutunnille hevoset ja kertoi, että tunti alkaisi kello 11 maneesissa. Pau lähti innoissaan Wilman ja Helin kanssa minipihatolle harjaamaan ja varustamaan pikkuponeja. Ne olivat kaikki ulkona tarhassa, mutta hetken huhuilun jälkeen tulivat innokkaita pihaton oven räsymattojen välistä sisälle katsomaan, ketkä heitä tulivat moikkaamaan. Pau otti Tinjan kiinni ja laittoi sille punaisen riimun. Heli oli saanut Pepin ratsukseen, ja metsästi sitä pinkin riimun kanssa - onneksi Peppi antoi tänään hyvin kiinni. Wilma oli onnenpekka saatuaan Santran - se oli shettisten parasta laatua, siro, taitava ja vieläpä niin kauniin värinen. Tyttökolmikko laittoi ponit pilttuisiin kiinni ja alkoivat harjaamaan jutellen niitä näitä. Pian porukka oli valmiina maneesissa. "Ymmärrätte varmaan, että teitä on tänään paljon tunnilla, ja paljon eritasoisia hevosia ja ratsastajia, joten en ehdi ehkä antamaan henkilökohtaista palautetta ja vinkkejä niin paljoa. Myös tehtäviä sovelletaan eri tasoisille sopiville. Kaikilla on myös hieman vieras ratsu allaan, mutta ei anneta sen häiritä. Tänään tärkeintä on tutustua hevoseen ja löytää hevoselle sopiva tapa ratsastaa." Paulla olikin tänään haastava homma Tinjan kanssa. Vaikka poni on syötävän suloinen, söpö ja ihanan kiltti hoidettava, ei ratsastus ole ihan sen lempipuuhaa. Se varmaan nauttisi elämästään, jos saisi paljon heinää eteensä ja saisi laiskotella kaikki päivät tarhassa. Oikea wannabe-pullaponi. Nyt se kuitenkin pistettiin töihin, ja onneksi Paun päättäväisellä ja tomeralla luonteella poni pysyykin ihan hyvin hallussa. Kovasti Tinja yritti harjoittaa pahoja tapojaan oikomisesta laiskotteluun ja yllättäviin ryntäilyihin, mutta Paun ohjasote pysyi napakkana ja pohkeet kiinni kupeissa valmiina toimimaan, jos poni keksi omia kujeitaan. Pau ratsasti kulmat niin kulmikkaiksi kuin vain voi ja ponin hidastaessa rummutti pohkeilla niin kauan, että se palasi reippaampaan askellukseen. Niinpä poni oppi ihan kuuliaiseksi, oppi ettei tämän pikkulikan kanssa pelleillä. Tunnin tehtävät onnistuivat pikkuratsukon osalta hyvin, ja Pau saikin äitiltään kehut tunnin lopun "miten mielestäsi meni"-kyselyssä. Kun hepat ja ponit oli hoidettu takaisin pihattoihin tarhailemaan, sai tallilaiset idean mennä pellolle tekemään lumienkeleitä. He juoksivat läpi tarhaa reunustavan koivikon pellolle ja heittäytyivät hankeen. Pau kertoi kaikille, että pellon keskellä nököttävä, lyhyt mutta leveä mänty, oli mahtava puu kiipeillä - ja pian Newerran lumienkelit istuskelivat männyn paksuilla oksilla. Mikäs sen mukavempaa, kuin temmeltää ystävien kanssa höttölumen keskellä - Ba,bikin juoksenteli porukan mukana ja sai milloin keneltäkin rapsutuksia. Pian Kaisu kuotenkin huuteli porukan syömään lihapullia ja muussia.
|
|
|
Post by Pau on Mar 24, 2017 10:45:20 GMT 2
Ekat kisat 16 ~ 19.03.17 Santra toimi minun urheana ratsuna minun ensimmäisissä kilpailuissa! Me oltiin sijalla 4/8 ja voitettiin Erikki ja Wilmahobitti!-- Luokka 1 (easy hec): Pau Mäntykoski & Touholan Santra, NewerraPau ja Santra olivat varmasti kilpailun hupaisimpia ratsukoita. Miksi? No minäpä kerron. 1. Pau ja pikkuinen Santra-shettis olivat varmasti kilpailun pienimpiä. Suurten, eleganttien puoliveristen rinnalla parivaljakko muistutti lähinnä Pollea ja Emmaa - pikkuruinen kaksikko mahtuisi kävelemään melkein jokaisen kanssakilpailijahevosen mahan alta. 2. Paulla oli pinkit ratsastushousut. Kyllä, näit oikein - pikkuruinen kymmenenvuotias tytön tyllerö ei suostunut keskustelemaan Kaisu-äitin kanssa kisahousujen ostamisesta, vaan ilmoitti pitävänsä pinkkejä housujaan myös kisoissa. 3. Silti tyttö vaati itselleen hienon kisatakin ja kauluspaidan, vaikka kyseessä ovat vasta ensimmäiset kilpailut. Ja kas kummaa, paidan on pakko olla pinkki, siis aivan pakko. 4. Vaikka ratsun varusteet ovat vaaleansiniset. Toivottavasti kukaan ei saa tästä kirjavuudesta migreeniä. 5. Hienoissa kisavermeissään ja solakassa ponissaan pikkuruinen Pau aiheutti vielä enemmän hilpeyttä, niin kanssakilpailijoissa kuin yleisössäkin, sillä hän oli vaan niin hellyyttävä. 6. Ja hellyyttävän tosissaan - tytön määrätietoisuus ja asiantuntijuus oikein loisti läpi maneesin. Vaikka kilpailu oli vain helppoC-tasoinen, pieni osakilpailu, oli Pau täysillä mukana taistelemassa tietään tähtiin. 7. Niinpä, kun oli viimein tylleröisen vuoro ratsastaa, hän saapui käynnissä kouluaitojen sisäpuolelle tervehtimään tuomaria. Selkä suorassa, leuka pystyssä, mahdollisimman virallisesti - ja samalla hempeän kemmeltävä aamupäivän aurinko loi pehmeää valoa totiseen ratsukkoon. 8. Eikä siinä vielä kaikki - Paun jättimäistä nutturaa komisti suuri, näyttävä ja tietysti vaaleanpunainen rusetti! Miten söpöä! --- Valmennus 18.3.Viimeinen päivä ennen Paun elämän ensimmäisiä kilpailuja, jännittävää! Ainakin kaikkien muiden mielestä... Älä sitten unohda rataa, muista kumartaa tuomarille, ei se kilpaileminen niin ihmeellistä ole, mä ainakin nolasin itseni ekoissa kisoissa... Ihmiset paasaavat, varottelevat ja jakavat kultaakin kalliimpia neuvojaan, ja se jos mikä ärsyttää Pauta. Minä osaan ihan itse! Minä pärjään ihan itse! Minä niiin näytän huomenna kaikille, että minä osaan!! Pau kuitenkin raahautui viimeisen päivän valmennukseen, mutta huomasi pian, että äiti auttoi kaikkia muita, paitsi häntä. Noh, ilmeisesti mä sit osaan kaiken, Pau ajatteli, ja jatkoi tyytyväisenä ratsastaista. Hän vaipui ajattelemaan huomista päivää ja sitä, kuinka hän päihittäisi kaikki hirvikokoiset rimppakinttupuokit ja ratsastaisi päivän kauneimmalla ponillaan sinivalkea ruusuke hulmuten kunniakierrosta. Minä niin tekisin sen, hän ajatteli. Yhtäkkiä poni Paun alla säpsähti. "Voi kettu!" Pau mumisi huomatessaan raipan valahtaneen nyrkistä maahan. "Pau, vähän keskittymistä, ei valkassa voi vaan haahuilla sinne tänne", Kaisu torui. "Ja sen raipan voisit muutenkin viiä pois, et sä sitä tarvi. Huomenna et saa edes käyttää sitä!" "Joojoo..." tyttö nurisi ja vei raipan maneesin laidan päälle sivuun. Aina äitin pitikin alkaa marmattamaan. Ihan typerää, Pau ajatteli. Mutta se ei lannistanut Pauta, vaan hän kahlasi läpi valmennuksen. Kun valmennus oli ohi, ja hän harjaili Santraa pihatossa, halasi hän ponia ja kuiskasi sen korvaan: "Huomenna me näytetään kaikille, eikä yksään äiti oo meiän tiellä!"
|
|
|
Post by Pau on Apr 21, 2017 11:48:36 GMT 2
Tokat kisat 17 ~ 02.04.17Estevalmennus 23.3.17 | KavalettityöskentelyäEstevalmennus 26.3.17 | Esteitä kaarevilla urillaEstevalmennus 29.3.17 | Sarjat ja erikoisesteetTie Tähtiin -estekilpailut 2.4.2017 | Yläkokon RatsastuskouluHopealle päästiin!!! <3
|
|
|
Post by Pau on Apr 21, 2017 11:50:17 GMT 2
Kotikisat 18 ~ 23.04.17 Estevalmennus 18.4. | ErikoisesteetTiistaina iltapäivällä oli erikoisesteitä käsittelevän estevalmennuksen vuoro, sillä sunnuntaina Newerrassa olisi Tie tähtiin -cupin viimeinen esteosakilpailu! Koulupäivän jälkeen ehdin vain haukkaista vähän palasta, kun piti jo kiitää pienemmälle pihatolle poneja moikkaamaan ja Santraa pyydystämään. Ponimus olisi vissiin mielummin jäänyt kavereidensa kanssa tarhaan mussuttamaan heinää, mutta minäpäs nappasin sen kiinni, sujautin vaaleansinisen riimun sen päähän ja köytin sen vetosolmulla pilttuuseen kiinni. Mulla oli harjoja täynnä oleva kankainen kassi mukana, ja laskin sen maahan Santran viereen. Harjailin ponia pitkän aikaa, sillä kevääseen kuuluva muta ja irtoileva talvikarva vaativat vähän tarkemman harjaamisen. Pian olimme kuitenkin jo matkalla maneesiin, ja koska pikkupihatolta sinne oli vähän matkaakin, ponnistin Santran satulaan jo pihatolla. Ratsastin pihaan, sen poikki, polkua pitkin kentän sivuun ja siitä vielä maneesiin asti. Maneesin ovet olivatkin auki ja ratsastin sisään. Äiti oli kasannut hassuja esteitä maneesiin, ja vielä hassummaksi ne teki se, että esteet oli pakko laskea reilun puolen metrin korkuiseksi. Onneksi Santra on konkari erikoistenkin esteiden parissa, eikä se säikkynyt niitä yhtään alkuverryttelyjen aikana. Kun oli viimein aika hypätä, poni hyppelehti niistä varmoin ottein yli. Ei sitä kiinnostanut muoviset kasvit taikka toisten talloma vesihauta, jossa se oli monet monet kerrat uitellut pikku kavioitaan ennenkin. Omaksi suosikikseni valitsin värikkään sateenkaariesteen, jonka puomina toimi söpö, pinkki sydämin koristeltu lauta. Toivottavasti se nähtäisiin kisoissakin, se on niin söpö! Esteratsastuskilpailut Newerrassa 23.4.Newerrassa riitti elämää kisapäivän aamuna. Maneesissa kasattiin esterataa, kentällä verkattiin, osa hevosista vasta saapui trailereissaan, joita piha oli jo ääriään myöten täynnä. Hevoset olivat tarhoissaan, jotta kaikista pisimmän matkan kulkeneet saivat kisaratsunsa talliin, osa laitettiin pihattoon pilttuisiin. Kaikki oli kuitenkin järjestynyt, myös makuupussimajoitus meidän vintillä ja luhtiaitassa. Itse olin tomerana tyttönä herännyt aamuvarhain puunaamaan Santraa kisakuntoon. Se oli nukkunut makuultaan ja piehtaroinut, joten se oli olkea, pölyä ja irtoavaa talvikarvaa täynnä. Harjasin sitä ikuisuuden ja lopulta se oli siisti. Silloin oli minun aikani käydä pukemassa kilpatamineet päälle ja haukkaamassa vähän palasta, kunnes oli aika palata varustamaan poni. Kuuluisimme kuitenkin ensimmäisiin verryttelijöihin, sillä ratsastin matalimmassa luokassa, joka järjestettiin ensimmäisenä. Myöhempiin luokkiin rataa vain korotettaisiin. Santra seisoi onneksi kiltisti pihatossa palatessani sinne, se tästä olisikin puuttunut, että ponitamma olisi heittänyt uudelleen selälleen kuraiseen tarhaan. Iskin sille satulan selkään ja tiukkasin vyön. Se oli Santran kohdalla helppoa, sillä poni oli ihmeen siro ja solakka shetlanninponiksi. Siksi olinkin saanut sen kisaratsukseni! Talutin ponin pihatosta ulos ja varoin laskemasta Peppiä ja Samia pihalle. Melli ja Tinja olivat juuri lähteneet edelläni kohti kenttää ja suljettuani pihaton oven lähdin kulkemaan heidän peräänsä taluttaen. Santra tuntui olevan leppoisan uteliaalla tuulella - ehkä tästä päivästä tulisi hieno kisapäivä! Verryttelyalueella, eli meidän kentällämme, oli jo muutama ratsukko, mutta luokkamme ollessa niin pieni, vain kahdeksan ratsukkoa, ei kenttä varmastikaan ruuhkautuisi. Saisimme rauhassa lämpätä kiearatsumme huippukuntoon, haha. Kentän keskellä ponnistin itseni Santran selkään ja ohjasin sen uralle muiden perään. Minulla ei ollut mikään kiire, sillä olin kerrankin ajoissa, joten kävelimme melkoisen pitkät alkukäynnit. Äiti oli saanut kisaradan maneesiin valmiiksi, joten hän tuli kasaamaan meille verryttelyestettä aika keskelle kenttää. Jee, kohta päästään hyppäämään! Kun Santra oli löntystellyt tarpeeksi kauan käynnissä, kokosin sen ohjia ja nostin ravin. Teimme voltteja, siirtymiä ja suunnanvaihtoja, jotta ponitamma vertyisi molemmilta puolilta. Lopulta nostin laukan ja hyppelimme vuoron perään harjoitusestettä, joka oli ihan tavallinen ristikko. Sitten sitä muutettiin pystyksi, ja hyppelimme lisää. Santra alkoi herätä horroksesta ja ehkä tajuamaan, että tänään olisi kisapäivä! Verryttelyn jälkeen annoin Santran talutettavaksi ensimmäiselle tutulle vastaantulijalle ja lähdin tutustumaan rataan. Laskeskelin esteiden välejä ja kertasin vielä esteiden järjestyksen, jonka olimme nähneet jo hieman aiemmin. Tutustuin mahdollisuuksiin ratsastaa vähän napakampi reitti ajan lyhentämiseksi, ja hetken tallustelun jälkeen olin valmis palaamaan Santraponin luokse. Luokkamme oli pieni, joten pian tuli vuoroni ratsastaa maneesiin. Nostin ravin kautta laukan ja muutaman voltin myötä ylitin lähtöviivan ja suuntasin kohti ensimmäistä estettä. Se oli puoli metriä korkea pystyeste, joka koostui aidanpätkästä ja puomista. Se oli helppo ylittää. Toinen este voisikin olla jo haastavampi joillekin, sillä siinä oli vihreä puska puomin alla. Onneksi se oli vain muovipuska, niin Santra ei haistanut sitä herkuksi, vaan ponnisti ketterästi esteen ylitse. Kakkosesteen jälkeen käänsin ponin tiukasti kohti kolmatta estettä, kentän keskellä nököttävää okseria. Kannustin ponin kovempaan vauhtiin, ja hyvin se liisi okserista yli, vaikka laukka-askeleet eivät meinanneet riittää esteelle asti ja hypystä tuli pitkä. Neljännelle esteelle saikin vaihtaa laukan ja kaartaa mahdollisimman ketterästi sitä kohti. Vuorossa oli muuri, jonka sivuun oli pistetty muovikukat koristeeksi, vaan Santra ei korvaansakaan lotkauttanut niiden suuntaan. Neljänneltä esteeltä piti jälleen lähteä eteenpäin laukkaa vaihtaen ja ratsastaa pitkä, kaareva reitti mahdollisimman lyhyeksi. Vuorossa oli aika tavanomainen sarja, jonka a-osa oli pysty ja b-osa okseri. Sarjan jälkeen käännös kutosesteelle, jonka perässä oli vesimatto, eikä sekään näyttänyt Santraa haittaavaan. Mitäs siitä, jos kaviot vähän kastuu? Kutosen jälkeen vaihdoin jälleen laukan ja käänsin Santran kohti viimeistä estettä, joka oli meidän übersöpö sateenkaarieste, jossa oli pinkki sydänlauta. Kannustin Santran hurjaan kiitoon ja se hyppäsikin hienosti kirjavan esteen yli ja laukkasi yli maaliviivan. Jes! Pärjäsimme hienosti ja Santra ansaitsi taputukset. Nyt minä lähtisin loppuverkkaamaan sen, ja tietysti palaisin sitten maneesin katsomoon ihailemaan isompia luokkia!
|
|
|
Post by Pau on May 8, 2017 11:01:36 GMT 2
VAPPUBILEET 19 ~ 23.04.17 Palkintojenjako oli loppunut ja Pau oli aivan täpinöissään siitä, että sai ratsastaa kunniakierroksen ensimmäisenä ja laukata sinivalkea rusetti Santra-ponin suitsiin kiinnitettynä! Pau oli voitokkaan riemuisa, Elle taas hassun hämillään voitostaan. Viimeisessä luokassa neweläisistä parhaiten pärjäsi Jannica, jota Suvi puikkelehti katsomosta Luukaksen vierestä auttamaan Allin hoitamisessa. Pau ja hopealle yltänyt Melli lähtivät ratsastamaan maneesista rinta rinnan poneinensa kohti minipihattoa, jossa he purkasivat urheat ratsunsa yhdessä nauraen ja rupatellen. Kun ponit olivat päässeet ansaitsemiensa heinäkasojen ääreen, Pau ja Melli kiiruhtivat pihan poikki tallille. Siellä Wilma toitotti bileiden alkavan ja Pau yhtyi huutoon: "Minä voitin, minä voitin, hip hip hurraa, tänään juhlitaan Minun Voittoani!" Aikuisemmat ihmiset katsoivat ymmärtäväisesti pikkutytön hyppimistä ja nyökyttelivät lettipään "Enkö ollutkin paras, enkö ollutkin??" kyselyihin. Pau, Melli ja Wilma päättivät yksissätuumin hajaantua keräämään kaikki potentiaaliset bilettäjät kasaan, ja yllättävän moni lupautui jäämään. Muun muassa Jannican ja Anken kisaratsujen luota palanneet Suvi ja Luukas, joilla juttu näytti luistavan yllättävän hyvin - sen Pau huomasi ja pisti merkille. Siitä tietäisi kohta koko talli! Pau huomasi myös sen, että violettitukkainen, uusi kummajainen meinasi livetä takavasemman kautta pois tallilta, ja päätti ottaa asian hoitaakseen. "Hei sinä lilapää siellä, minne matka?" "Öhm, kotiin, miten niin?" "Sähän olit katsomassa kisoja ja näin sun kulkevan pihattoon Veetin ja Priian kanssa, joten oot vissiin se Priian uusi hoitaja? Sun on pakko tulla bilettämään, koska mä voitin! Huomasitkos, mä voitin koko luokan, ja me pidetään bileet! Ja tietysti siellä juhlitaan Elleäkin, kun sekin voitti, ja Wilmaa ja Melliä ja Veetiä ja Jannicaa, kun ne ratsasti niin hyvin! Pitäähän sun tulla, kun Priiakin pärjäsi niin hienosti. On se kyllä taitava hevonen, eikö? No, tuletkos, voisit vaikka tutustua uusiin ihmisiin samalla? Niin, ja mikä sun nimi oli?" Nainen katsoi pikkuruista Pauta ihan äimän käkenä, kunnes sai sanottua: "Oon Matilda ja olin kyl menossa jo kotiin..." "Ei nyt minnekään kotiin lähdetä nössöilemään", Pau sanoi tomerasti ja tarrasi Matildan kädestä kiinni lähtien kävelemään takaisin tallille päin. "Wilma! Ootko täällä!?" "Juu ooon", Wilma huikkasi tallin uumenista ja hetken päästä hän oli jo ulkona. "Wilma, sanoppa tälle Matildalle, että meidän voittobileissä on varmasti paljon hauskempaa kuin yksin kotona, sinnehän vois ostaa simaakin ja munkkia ja muuta kun ihan kohta on vappu. Varmasti on paljon paljon hauskempaa, kuin yksin kotona, eikö totta, Wilma?" "Tottakai! Ja oleskeluhuoneessa on just kuva hengata, paljon kivempi, kun siellä pihaton vintillä. Ja sinne tulee muitakin, kuin tämä pikkuinen rämäpää - Inna ja kaikki! Ja Erik'kin tulee, sen kanssahan sä oot vissiin jo jotain jutellut, ja Veetin, kun se kilpaili Priialla. Tuu nyt vaan, meillä on varmasti hauskaa!" Matilda vastasi epämääräisellä mutinalla - taisi hieman järkyttyä pikku Paun puhetulvasta.. "Mitäs se Pau täällä jäkättää", kysyi tallista ulos astuva Erik. "En minä jäkätä, itte jäkätät, jäkäjäkä-äijä!" Pau kinahti ja päästi irti Matildan ranteesta nostaessaan pikku kätösensä nyrkkiin. "Noh noh, Pau, rauhoitu. Kas, Matilda! Ootko säkin jäämässä bileisiin?" "Öh no en mä oo vielä mitään luvannut", Matilda sanoi. "Kannattaa jäädä, aattelin tästä lähteä kauppaan ostamaan vähän herkkuja, voisit vaikka tulla mukaan?" "Minä ainakin tulen ostamaan SATA pulloa SIMAA!" Wilma huudahti. Silloin Kaisu huuteli talon oven raosta Pauta sisälle syömään, ja sai vastaukseksi vain kiukkuisen JooJoo:n. "Lähde meidän mukaan kauppaan?" Wilma kysyi hymyillen Matildalta, niin nätisti, ettei siitä voisi kukaan kieltäytyä. "No okei", Matilda heltyi kuin heltyi. "Tän kerran." "Pitäkää hauskaa kaupassa", Pau marmatti huuli mutrulla ja kädet puuskassa, sillä hän joutuisi lähtemään syömään tylsän äitin kanssa. Kun kolmikko katosi Erikin punaiseen pikkuautoon, huiskautti Pau kättään heipoiksi ja lompsi kotiin. --- Juhlat alkakoon! Tästä kaikille korvamato: youtu.be/ie4VSiwu4fsMuut kirjoittivat juhlien kulusta: newe.boards.net/thread/87/
|
|
|
Post by Pau on May 8, 2017 11:07:29 GMT 2
Me ollaan Pikkutähtiratsukko! 20 ~ 07.05.17 On finaalipäivä ja parastaan ois tehtävä on poni puhdas ja pörröinen on tyttö reipas ja varma
Käy tie tytön ponin luo hetken aikaa sille suo poni hörähtää korvat liikahtaa jännittää
On talli vieras ja kummallinen on hevosia siellä täällä kiire, jouda ei pysähtymään paljon tehtävää
Vaan poni pieni pörröinen tottunut on tähän kaikkeen se hiljaa heiniin hörähtää kun tyttö harjaa letittää kunnes aika on mennä ja parhaansa näyttääPäivä oli kääntynyt jo iltapäivän puolelle, kun Tie tähtiin -finaalin esterata oli kasattu Hallavan ratsastuskoulun kentälle ja ratsukot laitettu estekuntoon. Pau purkasi Santran, mustankirjavan shettistamman nutturat, ja pikkuisen ponin vallattomat kiharaiset jouhet olivat kuin pilvi ponin päällä. Se oli Paun mielestä vain suloista! “Hei kenen pinteli tää on?”, huhuili joku tallin käytävällä. Ainakaan Paun oma se ei ollut, sillä Santran vaaleansiniset pintelit olivat vain varuilta Kaisun autossa mukana. Ehkä joku pikkuinen pupunen, joka oli pääsiäisen ajankohdasta ulalla kuin myöhäsen matti, oli eksynyt talliin ja ottanut lämpöisen pintelin mukaansa - sää oli nimittäin kylmennyt eilisen niin ihanan lämpimästä ja kesäisestä auringon paisteesta. Pian pikkarainen poni oli täysin valmis kilpailuihin. “Muista sitten Santra, että tänään joka pomppu täytyy olla niiin korkea, ettei puomi tipu maahan. Myöskään minä en saa lentää maahan, sillä en halua joutua yhtä liiskatun näköiseksi kuin pinaattilettu. Jokainen puomi pitää ylittää korkealta, niin korkealta, että se kaikkien tuntema puskaradio tuntee meidät vielä ensi vuonnakin! Tänään, Santra, me teemme parhaamme ja näytämme, mitä osaamme, eikö vain?” Siinä jos missä oli kannustusta kerrakseen ja kaksikko oli valmis koitokseen! Piti vain ottaa rakkaan ponin ohjaksista kiinni, kopistella pikku kavioiden vierellä tallikäytävää pitkin ja kävellä pihalle, sillä nyt oli aika nousta ratsaille ja kilpailla! Päivän tulokset: Paulle hopeaa heC-luokassa, neljäs sija 60cm-luokassa, 60cm-sarjan paras eli Pikkutähtiratsukko ja lisäksi Newerra on Tähtitalli! Myös muut newerralaiset ratsukot pärjäsivät loistavasti, onnea kaikille!
|
|
|
Post by Pau on May 28, 2017 1:05:14 GMT 2
Joulumaasto 21 ~ 27.12.16
Selaan tallin vuosikirjaa Sivuja mä käännän hiljaa Kunnes lopussa huomaan sivun Tyhjän, ihan unohdetun
Kynän etsin pöydältä Eihän tää näin voi mennä Että äiti tämän unohtaa Tään retken lumivalkeaan
Siispä päätän kirjoittaa Runon pienen muistoks vaan Retkestä kauniin talvipäivän Kanssa monen ystävän
"Kolme yötä jo jouluun on Viel kuulee joulun soiton Vaan kohta kohti loppiaista Mennään kohti uutta vuotta
Tapaninpäivän jälkeen koitti Aika, jolloin nauru voitti Hiljaisuuden joulun Väki ratsastuskoulun
Mukaan lähti äiti ja minä Erik, Nora ja Wilma rämä Elle tietty Jamin kanssa Veetiä ja Dongoa unohtamatta
Yhdessä ratsumme puunattiin Varusteet selkiin nostettiin Pian kyytiin ponnattiin Toisiamme punttailtiin
Talvi lumivalkea Ympäröi joukkoa Jota johti tupsujalka Meidän ihana Lilja
Minä ja Santra häntää pidettiin Wilman kanssa kaikelle naurettiin Meidän ponit meinas matkasta jäädä Kunnes sai olla kaasu päällä
Koska silloin söpöstä ponista Kuoriutuu hurja rallivoittaja Silloin jää pitkäkoivet kakkosiks Kun shetut pistää hösseliks
Oispa laukkasuora loputon Sais aina olla eka sillon Mut häntäpäässä on mukava olla Kun on seurava Wilma mulla
Aikuiset viisaita jutteli Lumisia oksia varoi Heille joulu oli rauhaa Meille riemu vain raikaa
Wilma ja minä lahjoista kerrottiin Mitä kaikkea tänäjouluna saatiin Vaan oikeesti meille on tärkeintä Olla perhettä lähellä
Matka sujui rattoisasti Pian näkyi kotiin asti Tallilla hevoset hirnahti Ystäviään tervehti."
|
|