23.4.2017
(part 2 eli bileet Newerran tapaan)
Jälkikäteen tuntui idioottimaiselta, että mä olin edes kuvitellut livahtavani paikalta. Ensin mut oli kirjaimellisesti saalistanut käsiinsä joku pieni tyttö, jota mä olin lähinnä pelännyt: miten niin pienestä ihmisestä irtosi niin paljon juttua?
Kun mä olin selvinnyt siitä pienestä härdellistä nimeltä Pau, mut oli repäisty mukaan kauppareissulle. Mä en ollut varma, missä harhaluulossa tallilaiset elivät työntäessään mut siihen pieneen punaiseen itsemurhapurkkiin, jota se talikonheiluttaja-Erik ajoi. Se oli kuulemma täysi-ikäinen, mutta sen ajotaidot epäilyttivät mua silti.
Se, että mä heitin vitsiä Erikin kanssa keskellä sitä käpyistä ruokakauppaa oli pelkkää vieraskoreutta. Todellisuudessa mä jättäydyin ensimmäiseen mahdolliseen hyllyväliin niin pitkäksi aikaa, että Wilma ja Erik ehtivät huhuilla mua hyvän tovin. Ilmeet niiden kasvoilla vaihtuivat yllätyksestä huvittuneisuuteen, kun mä yritin tuijottaa siivousosaston rättejä kuin mä olisin viimeiset minuutit oikeasti harkinnut sellaisten ostoa.
Ilmeisesti suurin osa niistä ruusukkeita kahmineista ratsukoista oli ollut Newerran edustajia, ainakin taukohuoneeseen survoutuneiden ihmisten kasvoilla loistavista hymyistä päätellen. Mä luikin kauimmaiseen nurkkaan pitsapalaa näykkien, koska venähtänyt tallireissu tarkoitti myös sitä, etten mä ollut syönyt sitten aamupalan. Sehän tästä olisikin puuttunut, että mä olisin pyörtynyt keskelle limudiskoa ja saanut osakseni vielä vähän enemmän huomiota.
Mun katse harhaili huoneessa, joka oli täynnä ääntä. Paun tasainen papatus, tyttöporukan hihitys ja teinipoikien epävireiset murinat sekoittuivat kitaransoittoon, johon mä yritin keskittyä.
"Älä vaan lopeta", mutisin Erikille, jonka sormet laskeutuivat hetkeksi kitaran kieliltä. Poika vilkaisi mua kulmiensa alta ja mä tajusin, kuinka epäilyttävältä olin juuri kuulostanut. Mä tiedostin vähän turhankin hyvin kuinka joku mulle tuntematon naishenkilö porasi katsettaan ihooni kuin mä olisin ollut jokin paholaisen ruumiillistuma. Ja kai mä olinkin.
Se kommentti oli kuitenkin saanut Erikin vilkuilemaan mua soittonsa lomasta utelias hymy huulillaan. Poika tuntui odottavan, että mä olisin ollut juttutuulella, mutta mä en ollut. Todellisuudessa ihmispaljous ahdisti mua. Mä en tuntenut kuuluvani porukkaan, mutta mun oli pakko yrittää näyttää siltä kuin mä olisin viihtynyt. Ja sen kaiken hyvän lisäksi mun viereeni soittamaan hivuttautunut Erik oli ilmeisesti sotkenut mut johonkin draamaan, johon mä en olisi halunnut koskea pitkällä tikullakaan.
"Hei säkö olet se Matilda, josta kaikki puhuu?" yksi tallityttöjen keskusteluringistä erottautunut brunette kysyi leveästi hymyillen.
Josta kaikki puhuu? "Joo", vastasin kasvot ilmeettöminä. Mä olin niin helkkarin väsynyt tähän. Mä en yksinkertaisesti enää osannut tätä, mä en osannut olla sosiaalinen. Mun jokainen solu käski mua lähtemään, jättämään ne voitonjuhlat sikseen, mutta mun jalkani eivät totelleet.
"Inna", nainen mun vieressäni esittäytyi ja mun oli pakko suoda sille katse. Se kasvoilla säteilevä hymy sai mut vain entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että tälle tallille valikoitunut ihmistyyppi edusti juuri sitä toista ääripäätä kuin mihin mä kuuluin.
"Matilda", totesin kuivakkaasti, ojentaen käteni haastavasti sille naiselle, joka oli uhmannut mun
pysykää kaukana -kuplaani. Sen huulilla pysyttelevä hymykään ei tosin saanut mua vastaamaan siihen, mutta siinä ei oikeastaan ollut mitään uutta.
Koska tällainen oli nykyhetken Matilda Tammilehto - vain varjo entisestä seurapiiritytöstä, joka mä olin joskus ollut.
Mä olin kolmen päivän aikana oppinut muutaman asian. Ensinnäkin, tälle tallille oli päätynyt oikeasti aivan yltiömäisen sosiaalista porukkaa. Mä en olisi pysynyt kärryillä niiden jutuissa vaikka olisin yrittänytkin. Toisekseen, sen kokoiseksi jengiksi ne olivat dramaattisia, ja mulla oli
todellakin varaa sanoa niin. Mä en ollut täysin varma olivatko kaikki tallipojista pariutuneita, mutta myönnettäköön, että tytöt pistivät parastaan. Etenkin se mustakutrinen, joka kiskoi mun sarkastisille ajatuksille taustamusiikkia soittaneen Erikin mukaansa jättäen mut Wilman armoille.
Lopulta mä en enää kestänyt sitä. Tallikäytävä oli taivaallisen hiljainen, kun vaelsin sen poikki katse betonilattiassa kyntäen.
Ilta alkoi viiletä lämpimänpuoleisen kevätpäivän jäljiltä, kun nojauduin tallin seinää vasten vetäen keuhkot täyteen raikasta ilmaa. Päässä surisi vieläkin niiden lukuisten puheryöppyjen jäljiltä, enkä mä voinut käsittää, miten mä olin joskus nauttinut ihmispaljoudessa olemisesta.
Potkaisin irtokiven kauemmas astellessani kohti pihattoa kädet takin taskuihin sullottuina. Pyyhkäisin itsepäisen, kasvoille tuulen jatkuvasti pyöräyttämän hiussuortuvan pois kasvoiltani, kun tajusin pihaton oven aukeavan.
Mä ehdin juuri ja juuri kääntää kävelysuuntani tajutessani Erikin ja tämän kainaloon kietoutuneen tummatukkaisen pölähtäneen pihatosta. Niiden kasvoilla komeilevat hymyt saivat mun sydämen muljahtamaan, enkä mä tarkoittanut mitenkään hyvällä tavalla. Vaikka siitä oli jo ehtinyt kulua aikaa, mä irvistelin edelleen jokaisen pariskunnan kohdalla.
"Matilda, et kai sä oo lähdössä?" Erikin ääni huikkasi, kun mä olin ehtinyt ottaa ne pari vaivaista askelta kohti maneesille vievää tienpätkää. Pysähdyin huultani purren, laskien mielessäni hiljaa viiteen ennen kuin käännyin ympäri jotain hymyntapaista kasvoille pusertaen.
"No itse asiassa ajattelin lähteä", vastasin ja vaikka mä en korottanut ääntäni, lause jäi kaikumaan häiritsevästi tyhjällä tallipihalla.
"Ei käy!" Erik ilmoitti saaden kainalokaverinsa naurahtamaan. "Me ollaan menossa Noran kanssa takaisin, ala tulla."
Kaikkien katseet tuntuivat kääntyvän muhun, kun laahustin Erikin ja Noran perässä takaisin taukohuoneeseen.
Mähän näytin ihan kolmannelta pyörältä. Se Innaksi esittäytynyt nainen loi muhun pitkän katseen, kun istuuduin takaisin aiemmalle paikalleni, jota kukaan ei ollu tohtinut vallata. Mä jaksoin vastata sen sinnikkääseen tuijotukseen vain hetken, kunnes kaivoin kännykän taskustani ja kohdistin katseeni siihen.
Joku oli tykännyt mun vanhasta kuvastani Ingstagramissa, mutta siinä se. Ei yhtään viestiä, ei yhtään mitään: ihan kuin mun koko elämä olisi tyhjentynyt ihmisistä. Niinpä mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin palata takaisin siihen taukotupaan ja yrittää näyttää siltä kuin mä olisin taas valmis vaihtamaan kirjaimellisesti
pari sanaa jonkun kanssa.
Wilma tuntui kyttäävän mun liikkeitäni erityisen tarkasti, kun sihautin simapullon auki kaataakseni itselleni juotavaa.
"Onko sulla ja Priialla vielä monetkin kisat edessä?" kysyin pöydän ääressä istuvalta Veetiltä, jonka katse kääntyi jokseenkin säikähtäneenä muhun. Olinko mä oikeasti näyttänyt niin happamalta?
"Yhdet. Finaali", poika ähkäisi, enkä mä voinut olla kohottamatta toista kulmaani: siitähän oli tullut hiljaisempi kuin musta.
"Okei", mutisin tympääntyneenä. "No ilmota, jos tarviit kisahoitajaa. Tai jotain."
Tai jotain. Vau, olipa se kypsää. Veeti katsoi mua hämmentyneenä, mä vain tuijotin sitä närkästyneenä. Olinko mä sanonut jotain väärin? Pitikö mun vielä sanoa jotain? Miksi se ei vastannut?
Vajosin takaisin vakipaikalleni sohvalle, niellen halun huokaista dramaattisesti niin kovaan ääneen, että jokaikinen läsnäolija olisi kuullut sen.
"Onko teillä yleensä tapana tehdäkin jotain?" mutisin osoittaen sanani Noralle ja Erikille, jotka istuivat sohvalla sylikkäin. Mä tajusin sekunnin liian myöhään, että koko huone oli hiljentynyt juuri ennen mun harvinaista keskustelunavaustani. Latasin katseeseeni kaiken sisältäni löytyvän tyhjyyden, kun tunsin silmäparien kääntyvän mun tympääntyneeseen olemukseeni ketjureaktion lailla.
Jos mä olisin voinut, mä olisin vetänyt sen ivaa tihkuneen kysymykseni pois. Koska kyllä ne ilmeisesti tekivät
jotain muutakin.Ensin mut oli survottu takaisin siihen Erikin punaiseen purkkiin - luojan kiitos takapenkille, eikä parin muun tytön seuraksi takakonttiin. Kun yksi tytöistä oli halunnut mennä lynkkaamaan paikallisen pizzerian, mä olin oikeasti harkinnut pakoa.
"Matilda, tänne päin", se hemmetin Erik oli kuitenkin kiekaissut sen siliän tien, kun mä olin yrittänyt jättäytyä porukasta sen saman marketin ovella, jossa me oltiin käyty aiemminkin.
Kauheuksien kauppareissun jälkeen mun oli taas pitänyt esittää, että mä olisin ollut jollain tapaa iloinen päästessäni takaisin illanviettoon, joka oli saanut uusia käänteitä. Kuunnellessani pienen Paun vaahtoamista Suvin ja Luukaksen - joiden naamatauluja mä en saanut päähäni - imuttelusta saunalla mun päässäni liikkui vain yksi kysymys: miten? Miten mut oli repäisty keskelle ponikirjadraamaa, jossa teinipariskuntien onnea hierottiin mun naamalle niin ruhtinaallisesti, että teki mieli työntää sormet kurkkuun?
Se saattoi myös olla kauaskantoista katkeruutta, mutta sitähän mä en myöntäisi,
Mun iltani sai kuitenkin odotetun, nousujohteisen käänteen rannassa. Kun mä olin kierrättänyt katsettani tarpeeksi kauan metsäpohjalla nököttävän rantasaunan edustalla ja täysin valmis lähtemään aikomuksena torpata saunomishoukuttelut heti alkuunsa, se iski mulle kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Inna seisoi aivan laiturin reunalla ja sen kimeä ääni pähkäili kovaan ääneen, miten se ei aikoisi heittää talviturkkiaan ennen kesää. Mun huulilleni noussut virne ei ottanut laantuakseen, kun päätin tarjota auttavan käteni. Ai miksikö? Koska se oli katsonut mua liian pitkään taukohuoneessa.
"..eihän mulla ole edes vaihtovaatteit
AAAAAA!"
Innan ääni jäi kaikumaan rannassa, kun tyttö molskahti veteen ryöpsäyttäen vettä lähimpänä seisoneen Wilmankin päälle.
Innan katseet eivät ainakaan laantuneet, mutta ainakin mä sain siitä vähän enemmän irti - olihan vihakin tunne.
"Et kai sä lähde pyöräilemään enää tähän aikaan?" Nora henkäisi kävellessään Erikin perässä kohti autoa, joka nökötti parkkeerattuna aivan tallin eteen. Mä ehdin vain vilkaista naista hölmistyneenä, kun Erik oli
jälleen kerran avannut suunsa.
"Et tietenkään, mä voin heittää sut! Ehdit polkea pyörän kotiin joku toinen päivä!"
Okei, nyt ne tietäisivät missä mä asun.#4Sä kirjoitat niin hyvin <3 Ja Matilda on huippu hahmo! // Kaisu